Friday, October 30, 2009

Om idealister..

Jeg syntes stadig jeg hører folk som kaller andre folk idealister når de er forbanna på noen. Eller når de virkelig ikke liker det noen andre holder på med. Det kan jeg ikke helt forstå. Hva har idealistene gjort galt?

Spør du meg, har idealistene fått et urettferdig dårlig rykte, selv om akkurat disse menneskene er blant de viktigste vi har. De er kanskje ikke de eneste som driver verden fremover, men jeg er overbevist om at de har vært med på det. Det finnes tusenvis av mennesker bare her i Norge som er trenger hjelp fra idealistene, hver eneste dag. Uten idealister som stiller opp, ville vi ikke hatt halve den verdenen vi lever i idag. Newton var idealist, Shakespeare var idealist, lærere er idealister, politikere er idealister, de som jobber i Røde Kors er det, gründere er det, forskere, korsangere, dyrevernere, sosialarbeidere, forfattere, miljøvernere....

Idealistene er de menneskene som brenner for noe, de som vet at de antageligvis aldri blir rike av det de jobber for - og gjør det likevel.

Verden er avhengig av disse idealistene. Alle kan ikke bli millionærer, men det er mange som trenger hjelp, mange ting som må bli gjort - som man aldri kan bli rik av. Å være idealist er noe av det flotteste jeg vet. Det er et kjempe stort kompliment, og er du en av dem, må du aldri la noen fortelle deg noe annet.

No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten