Wednesday, November 21, 2012

Bilder fra Delhi #3 - Sightseeing-spots


Jeg gjorde mange utypiske turistting i Delhi, men er man på et nytt sted, så må man jo nesten bare gå på sight seeing også. Rundt i Delhi er det ekstremt mange ting man kan se, men det er alt for mange til å en gang tenke på å rekke alle. Midt under Indias største høytid var det også et poeng å klare å plukke ut viktige steder å se, samtidig som ikke dagene ble borte i kø. Som "utlending" i India koster billettene stort sett 25 til 50 ganger så mye som for en indisk statsborger, noe som i alle fall jeg syntes var litt urettferdig, helt til jeg forstod at det inkludert i prisen var en egen kø for utlendinger - som var kanskje en million ganger kortere enn den vanlige køen. 

I tillegg til sight-seeing i Delhi, var jeg jo veldig gira på å endelig få se Taj Mahal. Dessverre så det lenge ut til at jeg ikke kom til å rekke å se bygningen, fordi alt av kollektivtrafikk-billetter til Agra var utsolgt hele uken. Til slutt satt jeg lørdag kveld sammen med et par andre fra klassen og konspirerte meg frem til å lure dem med inn i en taxi som kjørte oss hele veien dit og tilbake. Noen ganger må man bare bestemme seg og dra før man rekker å tenke seg om. Jeg angret ikke et sekund. Dessuten koster en taxi tur på åtte timer i India 4000 rupee, noe som er ca 500 kroner - og deretter kan det også deles på alle som er i bilen. Vi kjørte fra Delhi klokken to om natten og kom frem klokken seks om morgenen på søndag. Det betød blant annet at vi måtte vente en time utenfor før det åpnet, men også at vi fikk se Taj Mahal i det solen stod opp. Herregud. Det var verdt det, for å sei det på den måden.


Dette er noen av stedene jeg besøkte:

The Red Fort:

Old Delhi:







Taj Mahal i soloppgang:






Nå har jeg det på teip! Uansett hvor jeg går i dette landet så stirrer folk på meg - eller enda verre: de snikfotograferer! Uah, etter noen måneder her, har ieg i alle fall begynt å prise meg lykkelig for at jeg ikke er kjendis.


Forsøk på å lage kult bilde til å legge ut på facebook. Fail.


India gate:

Parken utenfor India gate
Grunnen til at parken har blitt sin egen Spot, er jo selvsagt på grunn av alle de søte parene i tråbåtene, noe som kanskje er det mest kommersielle, men også nydeligste jeg har sett siden jeg kom. Åh, jeg elsker sånne klisje romantiske ting.




_____________



1 comment:

Sara said...

taj mahal er virkelig så fint som det ser ut som på postkort! :D

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten