Sunday, February 03, 2013

I et stort fett indisk bryllup

De siste dagene har jeg befunnet meg i Rajasthan, en av de mest overdådige statene i India. Der deltok jeg i bryllupet til kusinen til Aparna, en av jentene som bor i samme gang som meg på skolen. I dagesvis har jeg med andre ord spist uendelig mye mat, kledd meg i fantastiske indiske kjoler, danset, ledd og opplevd en liten bit av en verden jeg så langt bare hadde hørt rykter om. Et helt fantastisk avbrekk fra studier, kantinemat og innetider - som garantert er noe jeg kommer til å huske for alltid.

Å gifte seg i India er, som hjemme, noe av det aller største i livet og det feires med brask og bram. Bryllupet jeg var i hadde over 300 gjester, noe som visstnok er ganske lite i India, men imponerende nok for meg. Alle skulle spise seg runde, alle skulle pyntes og blitzlysene føk uansett hvor jeg snudde meg. Det var roser, lys, svaner, farger, sweets og silkebånd overalt. Hjemme hadde det antageligvis aldri passet inn, men det var så fantastisk stort og hyggelig, at jeg skulle nesten ønske jeg kunne ha et slikt bryllup selv (...)

Her er noen glimt av det som foregikk:


Aparna (romvenninnen min) og meg, i den røde "kjærlighetstunnelen" der alle gjestene kom inn gjennom. Og ja, det var så rødt og lysende som det ser ut. Kjolen jeg har på er nyinnkjøpt og kalles en Lehenga. Kul, eller hva? Relativt uvant det å skulle vise så mye mage, men det er liksom noe av det flotteste inderne vet om.

Barat: paraden der bruden ankommer bryllupet. På en hvit hest, ikke minst. Sammen med ham kommer alle brudgommens gjester og familiemedlemmer dansende og blir møtt av brudens familie, flyvende roseblader og musikk. 



Området der bryllupet foregikk, relativt imponerende, eller hva?

Jemala seremonien, der bruden og brudgommen fester blomsterkranser  rundt halsen på hverandre. Det er litt som å utveksle ringer hjemme, men det skjer før de har blitt gift.


Uendelig mye moro med selvlaget underholdning:
Alle jentene dans og sang, mennene sang og spilte trommer. 



Og jeg fikk Henna på henda:


 Gavene fra brudens foreldre vises frem, 21 antrekk som skal brukes det første året: 

Abhimanyu, meg, Aparna og Apar (broren hennes)

Bruden og brudgommen vises frem 

Og til slutt, den endelige seremonien der de blir gift: Saat Phere (syv løfter), der de går syv runder rundt et bål mens de lover å være tro mot hverandre for evig. I tillegg må selvsagt bruden love å ofre alt for sin mann, dersom hun skulle måtte velge mellom seg og ham på et tidspunkt.




____________



1 comment:

Sara said...

FANTASTISK! Jeg har sett bilder fra fetteren min sitt bryllup i india også, og det er så mye farger og så mye gøy. Jeg elsker den fine kjolen din!

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten