Tuesday, March 13, 2012

Ta sjansen!

Det er den tiden av året nå. Bloggstatistikken er fyllt opp av søkeord som motivasjonsbrev, studier i utlandet, master på engelsk og andre spennende studierelaterte temaer. Det er på tide for uendelig mange studenter å ta et valg. Hva skal jeg bli? Og hvor kan jeg bli det?

Jeg tror vi er utrolig heldige som vokser opp akkurat nå. Da foreldrene våre studerte var det sjeldent de hadde muligheten til å reise lenger enn Danmark. Jeg tror jeg må fløyet mer enn 10 ganger enn mormoren min, selv om hun er tre ganger så gammel som meg. Og hvor jeg har fløyet? Rundt i hele verden. Verdens ende er bare en flytur unna, og det samme er de mest fantastiske studiemulighetene. Til de av dere som er i ferd med å bestemme dere akkurat nå vil jeg bare få si: ta sjansen! Sikt litt høyere enn du tror er realistisk og vurder noe du ikke har tenkt på, enten det gjelder studieretning, kontinent eller om alle bekymringene dine kan legges til side.

Siden jeg begynte på BI var det fullt av muligheter til å reise på utveksling, men jeg var utrolig mye flinkere til å komme på grunner til å bli hjemme enn jeg var til å reise. Det til tross for at jeg hele tiden var fristet til å reise - og var kjempe misunnelig på de som dro. Nå når jeg endelig har kommet meg avgårde skulle jeg ønske jeg kunne snakket til meg selv for tre år siden. I så fall ville jeg ristet i meg selv og fått fart på de søknadene jeg skrev med en eneste gang. Alle grunnene til å velge å bli kjente jeg jo - men jeg kjente jo ikke til halvparten av de gode grunnene til å reise; alle de små tingene som gjør at jeg trives så godt i Berlin nå.

Det kommer alltid til å være grunner til å la være å gjøre noe, til å heller velge den tryggheten man kjenner enn usikkerheten rundt det nye. Nye ting vil alltid være nye og virke litt skumle, men ting som er ukjente kan skjule de mest utrolige opplevelsene også. Tør å hoppe i det, tør å drømme om å studere på en strand i Sør Amerika, eller om å ha en penthouse i Beijing, eller om å bli komme inn på NYU. Drøm om det, og prøv det ut! Det er ikke sikkert det blir akkurat slik du har drømt at det skulle bli, antageligvis blir det mye bedre - på en helt annen måte.

Ta sjansen, det verste som kan skje, er at det ikke fungerer, i så fall kan man alltid dra tilbake der man kom fra - hvis man ikke har fått smaken på det allerede.

Leif blir gjerne med og reiser, det skal ikke stå på ham


_________________


No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten