Saturday, June 09, 2012

Da Karen møtte statsministern(e)

Det er lørdag morgen, og litt over et døgn siden jeg kom hjem fra det som ikke var en helt vanlig torsdag her i Berlin. Verden er ikke akkurat annerledes i dag enn den var på onsdag, men det har skjedd noe.Den ikke helt vanlige torsdagen inneholdt nemlig ikke mindre enn åtte timer med politiske samtaler med studenter fra 24 forskjellige land - inne i bygget der Angela Merkel jobber. Ikke Riksdagen altså, men det som kalles Bundeskanzleramt her i Berlin.

I tillegg til de 100 studentene som var med, var også Jens Stoltenberg, David Cameron og Angela Merkel med. Det er midt i eksamensperioden min her nede, men da jeg ble invitert til å bli med var det ikke så vanskelig å bestemme seg. Treffe tre statsministere på en dag, eller pugge til eksamen? Tja, jeg kunne vel kanskje avse et par timer da. 


Meg og ... Geir. Vi var vel like heldige med det bildet begge to, men hallo... Det er ikke hver dag man treffer sånne som Geir. 

Helle, Jacob og meg sammen med Angela Merkel



Grunnen til at vi ble invitert er et prosjekt Angela Merkel har satt igang som handler om å lære av hverandres politiske styrker og svakheter. Vi skulle rett og slett komme med innspill om hva vi mener fungerer godt hjemme i Norge, i forhold til opplevelsene vi sitter igjen med etter å ha bodd i Tyskland en stund. Det var utrolig kult å sitte der og diskutere politikk og vite at hun faktisk hadde interesse av å få vite hva vi mente. Da kjenner du på følelsen av å kunne gjøre en forskjell her i verden altså!

Mye av diskusjonene gikk på hvordan politikerne kan komme nærmere "folket" via sosiale medier, hvordan vi tror og ønsker at demokratiet vil se ut i fremtiden og hva vi mente måtte til for å oppnå det. De første timene ble vi delt inn i grupper der vi diskuterte med studenter fra hele verden, før vi på slutten av dagen møttes i pressefoajeen der det skulle debatteres og vi fikk stille spørsmål til alle de tre statsministerne. Passe OK kult.



På forhånd hadde jeg egentlig bestemt meg for å være skikkelig kul og nonsjalant og late som om jeg ikke syntes det var særlig spesielt å treffe disse her, men da alt kom til stykket var det ganske så stas å både treffe dem - og å sende bilde hjem til mamman min. 

- Noen - av journalistene. Da vi møtte statsministerne var det bare pressen som fikk lov til å ta bilder, men jeg fikk i alle fall tatt bilde av pressen. Vi var hundre studenter tilstede, men jeg tror det var ca like mange journalister der også.


Mens vi venter på at debatten skal begynne


Fancy øreklokker, eller hva? Her kunne man stille inn på hvilket språk man ville høre underveis i debatten. Egentlig hadde jeg bestemt meg for å høre på det språket de snakket - jeg mener, jeg skal jo egentlig kunne tysk nå, etter å ha bodd her i syv måneder. Likevel var det ganske godt å ha dem da de begynte å debattere og stille spørsmål, for det gikk så fort og var så spennende at jeg ikke ville gå glipp av noe. Ikke at jeg syntes det var så ille heller - for Angela Merkel hadde sånne hun også. Den tyske statsministeren kan nemlig ikke engelsk. Rart, eller hva? Hun snakker russisk flytende da, til hennes forsvar. 

Da møtet var ferdig, ble alle de norske studentene invitert med til den norske "presseleiren" der vi ble sittende en stund med Jens Stoltenberg og tysk pilsner. Det var relativt kult det også. Blant annet fikk vi se hvor enormt raskt twitterfeeden hans beveger seg, og så fikk vi masse skryt for at vi har reist til nettopp Tyskland for å studere. Noe som jo også hjelper litt på et stresset eksamenshjerte midt oppe i det hele.

Dette bildet har jeg uærlig og uredelig tyvlånt fra E24


Så sånn var det altså Google plutselig var fyllt til randen av bilder av meg og de andre medlemmene i ANSA Berlin som drikker øl i solen i Berlin. Til vanlig hadde det kanskje ikke vært så stas å skrive hjem om akkurat det, men i dette tilfellet gjorde jo statsministeren det samme - og da går det liksom an.





Hvis du har lyst til å lese mer om det hele kan du for eksempel lese artikkelen som stod på E24, NRK eller Frankfurter Allgemeine






_______________


PS: Gratulerer med dagen i dag til pappan min!






No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten