Thursday, January 24, 2013

Hvordan jeg sikrer at utenlandsstipendet holder

Jeg har fått støtte fra lånekassen nå, til det som forhåpentligvis er mitt siste semester med studier for en god stund. Og tradisjon tro har stipendet kommet i en eneste stor utbetaling nå som de siste tre gangene - siden jeg studerer i utlandet. Seks måneders stipend, inn på bankkontoen over natten. De første gangene var det nesten ekkelt å se det på kontoen - uah, så mye penger. Jeg følte meg styrtrik et lite sekund før jeg plutselig innså at det faktisk bare var opp til meg å sørge for at de pengene holdt hele semesteret. Impulskjøp og feilkalkulasjoner blir ikke rettet opp igjen med en ny utbetaling neste måned.

Nå begynner jeg egentlig å bli ganske god på det syntes jeg, så jeg tenkte jeg kunne fortelle hva jeg gjør - til de av dere som lurer på hvordan dere skal løse det selv. Resten av dere vil helt sikkert ha mer glede av å bare bla ned eller opp til neste innlegg.


Vel, dette er i alle fall noen av mine triks:

1. Ha pengene på en annen konto enn den du har bankkort til

Det aller første jeg gjør når stipendutbetalingen kommer, er å forsikre meg om at pengene aldri er i nærheten av bankkort-kontoen min. Utfallet ville vært helt katastrofalt dersom jeg befant meg i en butikk med fine ting i, mens jeg har opplevelsen av å ha nærmest uendelig tilgang på penger. En bukse til eller fra liksom. Jeg har vært der før...


2. Det magiske budsjettet

Jeg vet det er nerdete, men jeg har excel skjemaer for nesten alt. Særlig for penger som skal vare. Dette stipendet skal i tillegg vare helt til jeg før min første lønning i andre enden, noe som gjør at det er enda viktigere å passe godt på nå underveis. Lag deg budsjett, så du allerede på forhånd vet hvor mange utgifter du vil komme til å ha. Ved å gjøre dette kan jeg sette vekk disse pengene med en gang og slippe å bekymre meg for hvorvidt utskeielser akkurat nå kan finne på å gjøre at jeg ikke har råd til å betale flybilletten hjem i slutten av semesteret. Jeg vet også akkurat hvor mange utskeielser jeg vil ha råd til i løpet av året - og har god samvittighet når jeg drar kortet (I alle fall stort sett...)


3. Automatiske overføringer

Ut fra hvor mange løpende utgifter jeg regner med å ha til en hver tid, og hvor mye penger jeg har til rådighet, har jeg satt nettbanken min til å automatisk overføre et visst beløp til bankkort-kontoen med faste mellomrom. På denne måten bruker jeg aldri opp penger som er ment å brukes senere.  I tillegg kan det jeg eventuelt ikke har brukt, nytes senere.


4. Spar med en gang

Jeg setter penger inn på BSU med en gang. Et beløp jeg mener er forsvarlig, men litt mer enn jeg tror jeg ville klart, dersom jeg satt inn det som var igjen i slutten av året. Dersom det aldri er noe alternativ å bruke pengene på noe annet, oppleves det ikke som om jeg må ofre noe annet for å klare det heller. Hvis det derimot står et beløp tilgjengelig på kontoen, vil det garantert dukke opp noe du kan bruke dem på.


I tillegg til selve stipendfordelingen har jeg også et par generelle student-økonomitips:

5. Vær sosial

Pass på å finne på ting. Det trenger ikke være kjempe fornuftig det du gjør, men å være sosial er stort sett veldig hyggelig og økonomisk uansett. Jeg bruker generelt mye mindre penger dersom jeg gjør noe enn når jeg for eksempel går inn til byen for å ha noe å gjøre. Gå en tur hvis du har noen du vil prate med, spill squash sammen med noen, lag mat hjemme hos hverandre eller dra et sted i nærheten, hvor dere aldri har vært. En sosial avveksling kan dessuten være utrolig bra for det proppfulle studenthuet ditt.


6. Planlegg innkjøp av ting du liker

Vet du at du kommer til å få lange dager på skolen, eller at butikken vil være stengt under hjemmeeksamen - pass på å handle inn snacks og ingredienser til å lage ting du liker - slik at det ikke blir mer fristende å gå i kantina eller å bestille mat. I pressituasjoner som eksamener eller unormalt lange skoledager bør man faktisk (innenfor rimelighetens grenser) spise mer snop eller ting man liker, fordi det øker motivasjonen og prestasjonsnivået på kort sikt. Likevel svir det veldig i lommeboken dersom man unnskylder det med eksamen og slipper alle økonomiske hemninger.



Vel, det var alt jeg hadde å komme med denne gangen. Håper det har hjulpet litt på veien.



____________



1 comment:

Sara said...

Som sånn bank-dame er jeg veldig enig og gir deg minst to tomler opp :)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten