Tuesday, January 15, 2013

Kall meg bare... Drageløpern

Hvis du har lest Drageløpern, husker du kanskje den dagen i Afghanistan der de konkurrerer om hvem som klarer å fly dragene lengst? Den dagen der en del av festivalen Makar Sankranti  og den feires i deler av India også. Også på Symbiosis International University. Det måtte selvsagt prøves, og fy søren så rart det var å fly drage igjen. Jeg har ikke gjort det siden jeg var knøttliten. Det var kjempe stas, og egentlig litt flaut og da, siden guttene her åpenbart har gjort det til en kunst. Min drage fløy omtrent tre meter opp i luften, mens deres... vel... de kom ganske mye lenger. 

I et land der vinden er omtrent like kraftig som ånden til hunden min mens den sover, hadde jeg aldri forestilt meg at det kunne gå an å fly drage i det hele tatt, men det var det åpenbart. Guttene på taket av skolebygningen vår fikk dragene flere hundre meter opp i luften. Det så ut som om de skulle til å treffe flyene der oppe. På ordentlig.


Som med veldig mye annet er også drageflygning en konkurranse her - og som det er beskrevet i Drageløpern, er det altså om å gjøre å være den som har sin drage flyvende i luften lengst mulig - ikke høyest opp som jeg syntes virker mer fornuftig. Men dragene kommer jo uansett så høyt opp at det ikke er mulig å si hvilken som kom lengst, så hva gjør de? Det kriger selvfølgelig, det er jo en guttesport.  Mens dragene fløy, konkurrerte de ved å få snorene til å krysse hverandre, for deretter å være den som kuttet over den andres snor. Lett som bare det? Ikke akkurat, for du må ha en ganske heftig snor for å kutte over den andre, samtidig som du må holde akkurat den samme snoren i hendene fra bakken. Så er snoren eh..spiss... så kutter du opp fingrene også. 

I tillegg til selve drageflyvningen, var det ganske stas å slippe til oppe på taket av skolebygningen også. Vi så plutselig utover hele Pune - i solnedgangen. Det var er ganske imponerende syn. Både byen og de andre dragene overalt. Dessverre er dragene så høyt oppe at det er vanskelig å se dem på bildene, så de må dere, som med så lite annet her i verden, forestille dere, men legg merke til byen på bildene. Er det ikke stilig? Jeg skulle ønske jeg kunne flyttet opp på dette taket.







__________________



Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten