Wednesday, March 16, 2011

Stand up til å bli forbannet av

Denne uken går studentuken Ugå 2011 av stabelen her i Stavanger, og i den sammenhengen var det stand up show på Folken i går. Jeg hadde gledet meg som en unge i ukesvis, for den morsomte mannen jeg vet om i hele verden skulle komme. Nemlig Dagfinn Lyngbø. Dagfinn var like morsom som alltid han, og jeg holdt på å dø av latterkrampe flere ganger i løpet av showet hans. Grunnen til at jeg likevel er forbannet etter kvelden i går, er takket være en av de tre stand up komikerne som varmet opp for ham; Fred Kåre fra Jørpeland.

Jeg har aldri likt humor på andres vegne spesielt godt. Særlig ikke når de man ler av ikke kan forsvare seg. Greit, i noen tilfeller ler man jo av at noen snubler eller av at noen parodierer kjendiser på TV, men når man har humor på bekostning av noen som ikke er i rommet og kan forsvare seg, er man sjelden morsom i mine øyne. Særlig ikke når det handler om noen som er svakere enn en, og spesielt ikke når det går så langt som det gikk i går.

I går stod Fred Kåre fra Jørpeland på scenen på Folken og langet ut mot alkoholikere og unger med Downs syndrom. Han syntes det var kjempe morsomt at han hadde en teori om at grunnen til at mennesker får stygge dobbeltnavn er fordi foreldrene håper de kommer til å ta sitt eget liv raskere dersom de blir mobbet mer på skolen. Det var ganske stille i salen kan du si.

Jeg har ikke særlig store problemer med å si at dette ikke passer inn på noen scene på en stand up-kveld under studentuken. Kjente jeg fikk vondt langt inn i hjertebarken av å høre på ham, og til slutt måtte jeg bare gå ut av salen.Hadde vi levd i en annen tidsalder, hadde jeg gledelig deltatt i tomatkasting mot scenen. Hvordan kan det ha seg at ikke Folken og studentuken ha kvalitetssikret disse menneskene for sånt på forhånd? Gudene vet hvor mange mennesker som satt i den salen som enten har rare dobbeltnavn og ikke minst hvor mange som kjenner noen som tatt selvmord.

Det kommer ikke til å bli mange stand up show fra Fred Kåre fra Jørpeland jeg reiser for å se fremover i alle fall. Dagfinn derimot, han må bare komme oftere. Han var som vanlig genial.




Showet var utsolgt, men jeg vet ikke om Dagfinn likte oppvarmningen han fikk heller...


___________


6 comments:

Maria said...

Så kvalmt! Man skulle tro at det var en slags uskreven regel å la svake grupper være i fred som stand up-komiker, spesielt funksjonshemmede og psykist syke vil jeg si.. Håper noen sa ifra til han at han burde endre showet sitt.

Personlig synes jeg ofte stand up som etterlikner typer ("den overengasjerte korpsforelderen", "den stressede advokaten" etc) og ikke konkrete personer er morsomst. Pernille Sørensen og Lene Kongsvik Johansen er gode på det. Og Dagfinn Lyngbø er jo morsom:)

Anonymous said...

det er visse ting man ikke kødder med, og ingenting er så flaut som stand-up der ingen ler... Litt av gamet er jo også å lese publikum og endret show etter responsen, selv om han der høres ut som han bare burde legge inn årene først som sist...

Sara said...

og det var fra meg ja :)

Rebecca said...

Sånn ca. når og hvor ble det morsomt å tulle med sånne ting? En komiker bør vite sine grenser.
En gang i fjor var jeg på standup hvor en av de som varmet opp tullet med folk i rullestol helt til en på første rad (som satt i rullestol) sa noe, da visste han ikke hvor han skulle gjøre av seg.. Jeg endte opp med å gå midt i, for det var så dårlig..

Syncopa said...

Takk for at du markerte ved å reise deg og gå! Både på vegne av B og meg selv. Klem til den for den - stolt av deg!! :)

Syncopa said...

Skulle være klem til DEG ;)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten