Tuesday, March 01, 2011

Slutten på Canada

Nå har jeg endelig fått satt meg ned i sofaen hjemme, etter 14 timers reise, 9 timers søvn og 8 timers forelesning og gruppearbeid. Det går litt i ett med en gang man kommer tilbake til hverdagen igjen. Vi har altså kommet oss hjem igjen nå, etter 10 relativt intense dager i Montreal. Vi er utrolig fornøyde med turen, men jeg kjenner jeg har savnet selskapet jeg har her i sofaen litt også. Så langt har jeg vel ikke helt forstått hva som har skjedd der borte, men jeg får prøve å sette det i system likevel.


Fredag morgen fikk vi utdelt siste del av casekonkurransen. Et case om hovedkonkurrenten til Tiffany`s i Canada. De selger altså diamanter, klokker og andre smykker for flere milliarder i året. Etter at finanskrisen slo Canada med storm, har de tapt en betydelig sum penger - og oppgaven vår ble å finne en måte å snu krisen fra trusler om å gå konkurs, til å finne en måte å ekspandere internasjonalt på. Kanskje til Norge til og med?

Vi tilbragte dermed de neste 24 timene sammen innelåst på hotellrommet, der vi ble veldig veldig godt kjent. Vi hadde aldri prøvd oss på et så omfattende case før - hallo, vi hadde aldri i våre villeste fantasier trodd at vi kom til å ha noen sjanse for å gjøre det så bra der borte - så da vi tok fatt på oppgaven skulle det vise seg å være ganske store utfordringer å ta tak i. Store nok til at vi sov ca 50 minutter hver det neste døgnet. 24 timer senere sto vi foran dommerpanelet og skulle presentere det vi hadde kommet frem til. Derfra var det vinn eller forsvinn. De sammenlagt beste 6 lagene de 24 lagene skulle kåres, og disse ville senere bli bedt om å fremføre foran styret av bedriften, alle nysgjerrige studenter fra skolen - og alle de andre deltagerne.


Etter fremføringen ble vi slukøret plassert inn i et rom sammen med alle de andre deltagerne. Det å presentere et case vi hadde lagt så mye krefter ned i var litt av en påkjenning - særlig foran dommere som avgjorde hvorvidt vi skulle bli blant topp seks eller ikke. Hvem har vel ikke lyst til å bli det, når man er så nærme? Vi ble sittende i det rommet i fire timer før resultatet ble lest opp. Og da erklærte de at vi kom til finalen! Det var helt sinnsykt - og ikke mer enn tretti minutter senere skulle vi plutselig frem på scenen som første lag ut. Foran mer enn 150 mennesker. Vi rakk så vidt å utveksle noen gledestårer og å hoppe i været før vi plutselig stod der med mikrofoner og utallige kameraer foran oss. Snakk om nerver!

De andre lagene i finalen var Singapore Management University, Univeristy of Hong Kong, University of Alberta, University of British Columbia og Carleton University. Siden vi var første laget på scenen, fikk vi se de andre lagene etterpå. Det tok ikke lang tid før vi forstod at vi nok ikke fikk noen pall-plassering, for flere av de andre lagene var utrolig flinke. Det var ganske tydelig at flere av disse lagene hadde trent på caseløsning tidligere kan man si. Så da resultatene ble offentliggjort på festen den kvelden leste de opp Alberta, UBC og Singapore MU som topp tre.Vi kom på delt fjerde med Hong Kong og CU og vi var kjempe fornøyde.

Middagen på kvelden endte i en kjempe fest, med amerikanske collegesanger, vin til langt opp over ørene våre og utveksling av alle mulige kontaktadresser. Mange av dem har allerede dukket opp på facebookprofilen min, og forhåpentligvis ser jeg flere av dem igjen senere også.


Imorgen tror jeg jeg må sette meg ned og google arabiske TV-kanaler. Da vi ventet på å presentere foran styret på lørdagen, ble jeg nemlig intervjuet. Har ikke akkurat fått sjekket det opp, men for alt jeg vet kan jeg ha fått mine 15 sekunder med kjendisstatus i Dubai nå. Snakker vi lunsj?


Vel hjemme igjen er det tilbake til hverdagen. Jeg skulle på forelesning i dag klokken tolv og tenkte naivt nok at jeg jo kom til å våkne av meg selv lenge før den tid. Hvem forsover seg til forelesning klokken tolv på dagen liksom. Vel, det gjør jeg. Til mitt forsvar var hodet mitt fortsatt halvveis i Canada, og der var klokken halv syv da jeg våknet. Best jeg kommer meg i seng i alle fall, slik at dette ikke fortsetter utover uken.


___________



3 comments:

Thomas Hagen Jensen said...

Gratulerer med superbra plassering! :D

Sara said...

herregud så utrolig bra gjennomført! :D Dere er flinke, gratulerer masse masse masse!

Karen Marie said...

Takk for det! Vi er kjempe fornøyde. Rart å være tilbake i virkeligheten igjen, det har vært som å sveve på en sky den siste uken.

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten