Friday, May 18, 2012

17.mai - anno Berlin 2012

Nå har jeg nettopp kommet hjem fra den aller første 17.mai-feringen jeg har vært med på utenfor Norges grenser. Det var litt rart, men utrolig hyggelig å være med på. Når norsk-tyskere feirer 17.mai, blir det nemlig litt mer stereotypisk 17.mai enn det kanskje er hjemme - med Edvard Grieg på høytaler, champagne og uendelig mye jordbær. Jeg mener, det er jo ikke akkurat noe å klage på da.

Dagen har blitt feiret sammen med de andre medlemmene i ANSA-Berlin, og vi hadde det utrolig gøy. Vi begynte med å møtes til champagnefrokost, før turen gikk videre til den norske sjømannskirken i Berlin. Der var det barnetog, loddtrekninger, sekkeløp og nasjonalsang. 


Frokost-verten hadde virkelig gjort seg flid altså. Vi hadde med oss litt hver alle sammen, men sjekk den kaken! Ikke bare ser den bra ut, den var kjempe god også.


Barnetoget ved Sjømannskirken. Er ikke dette bare det nydeligste dere har sett? En skal tidlig krøkes hvis man ekte nordmann skal bli!


Det var i ekte norsk ånd loddtrekning - og gjett om ikke jeg vant da! Premien var tysk litteratur, norsk sjokolade og en penn fra den norske ambassaden. Jeg liker det!



Senere på dagen holdt -->jeg<--- tale (uæh) ved graven til Rikard Nordraak på vegne av ANSA. Det hadde jeg grugledet meg til en stund, men jeg må si jeg syntes det gikk ganske bra. Folk lo da jeg håpet de skulle le, og de smilte og sa i alle fall at de syntes den var fin. Nå tror jeg vel egentlig ikke at noen sier det til en dersom man holder en alt for lang og kjedelig tale heller, men jeg velger å ta det til meg jeg. Det var i alle fall et ganske så bra adrenalinkick å gjøre det. 

ANSA-medlemmene samlet ved graven etter kransenedleggelsen. Bra gjeng, eller hva?


Nå i kveld samlet vi oss i en park der vi grillet pølser og spiste det som var igjen av frokosten. Med nok champagne til alle, litt varmere klær enn tidligere på dagen og utrolig god stemning - kunne denne kvelden sikkert vart helt til i morgen. Det kunne den dessverre ikke for min del, siden jeg skal opp tidlig i morgen og gjøre alle ærendene som må til før jeg reiser hjem i konfirmasjon i helgen. Det får heller bli neste år - hvor enn 17.mai feires da. 




Gratulerer med vel overstått feiring alle sammen!




________________




No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten