Tuesday, May 08, 2012

Tider og perspektiver og sånt

____________

Ting jeg snart skal gjøre:

1. Se på fotballkamp
2. Holde tale foran 17.mai-toget i Berlin
3. Henge med Angela Merkel, David Cameron og Jens Stoltenberg


____________


(Anmerkning til punkt 3: bare der er bare en sånn dagligdagsgreie, burde kanskje heller skrevet skrive oppgave, som viser seg å ta mye lenger tid)

____________


For litt over et år siden satt jeg på et intervju til den stillingen jeg har ønsket meg mest av alle jeg har søkt på i mitt liv. Det var det dårligste intervjuet jeg noen gang har gjort, og jeg fikk ikke akkurat stillingen.

Som alle andre jeg kjenner har jeg min porsjon av søvnløse netter og jeg pleier å bruke dem på å tenke på alt som var mye bedre før og alt jeg ikke fikk. Akkurat som alle andre jeg kjenner tror jeg. Jeg har brukt mye tid på å tenke på den stillingen jeg ikke fikk, som var det jeg ville aller mest, og som hadde vært en fantastisk god grunn til å ikke gjøre de endringene livet mitt har inneholdt i år.

____________

4. Ta 9 vaksiner på en dag
5. Flytte til India (hvis jeg får visum)

____________




Det som på et tidspunkt føltes som verdens undergang, tvang meg rett og slett til å kjempe for noe annet - og før jeg visste ordet av det, befant jeg meg altså her i Berlin. Etter en del om og men. Nå sitter jeg altså her og søker om studentvisum for å flytte til andre siden av jorden. I stedet for å skrive oppgave. Det er noen ting som tydeligvis ikke endrer seg selv om man flytter.

Jeg sitter her nå og tenker på hvor annerledes livet mitt hadde vært dersom jeg fortsatt bodde hjemme, og hvor tilfeldig det er (eller kanskje det ikke er tilfeldig i det hele tatt..?) at jeg sitter her i Berlin og ikke et annet sted. Jeg er så fascinert av hvilke mennesker det er jeg har blitt kjent med - og av hvor mange det er jeg fortsatt ikke har møtt. Det er mennesker og muligheter overalt.





____________

6. Spise kebab for første gang (kanskje)

____________


Samtidig som jeg blir mer og mer klar over hvor stor verden egentlig er - blir jeg både sikrere og usikrere på meg selv. Jo mer jeg lærer, jo mer blir jeg klar over alle de tingene jeg ikke kan, alle tingene jeg kanskje aldri kommer til å vite noe om. Og det gjør ikke så mye, før ble jeg skikkelig stressa av sånt, nå er det helt greit. For jeg er også sikrere og sikrere på hva det er jeg vil vite, hva jeg vil bli flinkere til og hvor jeg ønsker å bevege meg.

Jeg har ikke en sånn femårsplan som vi lærte om på BI, men jeg har en magefølelse som har tatt meg på ting jeg aldri har tenkt på at jeg skulle gjøre en gang. Og det har vært knall. Noen ganger må man  bare tørre å hoppe i det tror jeg. Man må hoppe på muligheter, tørre å ta sjansen og være forberedt på at man kan mislykkes. Kanskje er det meningen at vi skal gå på noen smeller, fordi det venter noe bedre vi aldri får øynene opp for dersom vi blir der vi er.

Nå skal jeg fylle ut visumsøknaden min til India jeg, så få vi se om jeg er like enig i det med smeller og slikt etter at jeg får vite om den blir godkjent eller ikke.


Ha en fin uke videre imens.


_____________


2 comments:

Sara said...

jeg liker at livet mitt blir litt mer spennende gjennom deg :) Lykke til med talen, vaksinene (grøss) og visumsøknad! :D

Karen Marie said...

Syntes det virker som det skjer litt av hvert nede hos deg også jeg. Gikk eksamen bra?

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten