Friday, January 27, 2012

Om å skrive motivasjonsbrev

De siste ukene har jeg fått en del spørsmål både på mail og andre steder om det å skrive motivasjonsbrev. Mange har spurt etter en god mal, eller generelle tips til hva bør og ikke bør være med. Nå er ikke jeg akkurat noen ekspert på hverken søknader eller motivasjonsbrev, men jeg kom da inn på drømmeskolen min - så jeg tenkte jeg kunne skrive litt om hva jeg tror er viktig da.

Man finner utallige tips hvis man bare bruker google, men dette er noen av de tingene jeg prøvde å fokusere på:

- Få frem hva du har å by på, og hvem du er
Bruk tid på å kjenne på at det du skriver er noe du kjenner deg igjen i. Skryt av de tingene du har oppnådd, men ikke ekkelt mye. Tør å vise flere sider av deg selv, som at du kanskje ikke alltid har syntes alt har vært like gøy og spennene, men hold det positivt! Dette skrev jeg i brevet til skolen min: (husk at dette ikke er noen fasit da)

It only took a few weeks after I started my studies, before I knew this is something I am made for. For the first time in my life, waking up at 6:30 was perfectly fine. After all, I was getting up for an important lecture! This feeling has followed me through all my years at BI, and I hope I can bring this with me further in life as well."

- Skriv om hva skolen og kurset har å si for fremtiden din
Vis at du har lest om og satt deg inn i skolen og kurset før du begynte å skrive. Få med setninger om fag, eller vinklinger skolen kan tilby, som nettopp du har bruk for i fremtiden. Du kan også lure inn setninger om kulturelle erfaringer, om å bli bedre i språk og så videre. For eksempel skrev jeg dette:

"Finding BSEL on the list of possible competitors in the NIBS competition opened my eyes to the possibilities of studying at this school in particular, but also to the idea of studying in Berlin. German has been my third language in school for five years, and hopefully living in Berlin will help me feel completely confident in using the language in business later"


- Vis at du virkelig virkelig vil akkurat dit, og at du tror på at du kan klare det
Igjen er det viktig å være seg selv, putte sine egne sider, verdier og mål inn i det. Vær selvsikker, men litt ydmyk samtidig. Ah, jeg hater egentlig når noen sier de er ydmyke om seg selv, så stryk det siste der når du leser eksempelet mitt da...

"At the same time I love the feel of walking the streets of Berlin, especially since the history is closely related to my own. Being able to get to know the city even better, combined with the ability to develop personally within strategic management, seems like the perfect way to continue into my adult life."
 
- Vet du ikke hva du vil bli, så skriv om det du syntes er spennende nå
Skriv om hvorfor du ønsker å lære mer om det likevel. Jeg aner ikke hvor jeg kommer til å være om fem til ti år, men det er jo definitivt ting jeg syntes er mer spennende enn andre ting. Og der ligger det masse motivasjon.

"After a week of solving cases, we were announced as the fourth best team among competitors from 24 international business schools. That was one of the craziest and most amazing accomplishments I have ever made. "


- Skriv heller om færre ting, og gjør dem relevante
Pass på å vinkle absolutt alt inn mot hvorfor du er en god kandidat til akkurat det du søker på. Det finnes en million grunner og argumenter inne i hodet mitt når jeg har bestemt meg for å sende inn en søknad på noe, og dette her er defintivt min største utfordring: kutt ut alt som ikke er kjempe relevant, og konsentrer deg om å gjøre det du velger bra - og gjør det konkret. Kill your babies sa alltid venninnen min Helene når vi jobbet med innleveringer. Hun er forresten skikkelig smart.

"This is the reason I want to study international strategic management at Berlin School of Economics and Law."

- Ikke bare skriv hva som gjør deg til en god kandidat, men hvorfor også
Se gjerne på punktet over en gang til. Skriv om det du har gjort bra, og vær stolt av det, men igjen: husk å vise hvorfor det er relevant.

" Through politics I get a taste of this, and I see how my work can contribute to making a better life for my fellow students. I would love to be able to bring this further into my career later as well."


Til slutt må jeg bare si at jeg syntes det er veldig kjekt å kunne hjelpe til, så har du noen flere spørsmål, så er det bare å fortsette å stille dem. Og igjen da, så er ikke jeg noen ekspert, så les det med en klype salt og plukk med deg det du syntes er ok.

Lykke til med skrivingen!


___________

No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten