Sunday, May 24, 2009

Arbeidshelg..

Nå nærmer det seg sommer og stipendfri.. Det er deilig med sommer, men det er nesten umulig å unne seg en ordentlig sommerferie som student. Tror ikke jeg har hatt ekte sommerferie siden jeg begynte på videregående. Et par fridager mer enn i skoletida selvfølgelig, men sommer for meg har de siste årene betydd jobbing.. For når juni og juli kommer, er man ikke bare fattig student. Man står på bar bakke.

For å gjøre det litt godt igjen, har jeg forsøkt å gjøre litt opp for pengelensheten igjen med å jobbe underveis, og kan heldigvis se frem til skatte og feriepenger etterhvert. Men med eksamener i hele mai, så jeg frem mot en mai der lønningen var lavere enn bussutgiftene mine. Det er utrolig vanskelig å finne den riktige balansen mellom jobbing og eksamenslesing nå i skoleinnspurten. Ikke det at jeg sitter og leser konstant, men hver gang jeg gjør noe annet kjenner jeg skyldfølelsen vokse innvendig. Samtidig er man nødt til å tjene litt i mai også, for å kunne betale husleie og mat i juni. Ingen stipendpenger --> ingen morro.

Under et snev av panikkangst for "ikke dekning" kastet jeg meg over de vaktene jeg kunne få tak i denne helgen, før lesing til neste eksamen begynner....

Kjempe lurt pengemessig, men lite gjennomtenkt.. Med to jobber jeg sjonglerer, har jeg nå endt opp med dobble skift fire dager på rad. Det går akkurat, med litt søvn på natta etter å ha vært bartender, og litt søvn etter guidede turer på dagen, men jeg begynner å kjenne at det gjør fysisk vondt i kroppen. Glad jeg ikke levde i jernalderen, slik jeg guider om, tviler på at jeg hadde holdt spesielt lenge. Ikke rart de ble "pensjonert" som førtiåringer.
De nye naboene må jo tenke sitt også, når jeg flyr ut og inn av dørene med nye skift og et hastig blikk hver sjette time..

Jeg har i alle fall lært at man ikke bør ha skolekalender, men helårskalender å stole på, slik at man har oversikt over sommeren også.

No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten