Wednesday, May 27, 2009

Når landet er i krise, da dukker fanden opp..

Det er ikke ofte det blir gravalvorlige innlegg i denne bloggen, men i dag har jeg noe jeg bare må få utløp for.

Leste i Aftenposten i dag at Vigrid nå får stille til valg i Buskerud. Og jeg er utrolig skuffet over Høyre. Mens regjeringspartiene nå prøver å forandre loven, vil ikke Høyre blande seg inn i saken. det er greit nok at vi ikke skal nekte noen å kjempe, men akkurat nazisme ved makten trodde jeg vi var ferdige med.

Jeg er jo Høyrejente, og vil alltid være en forkjemper av ytringsfriheten i media. Jeg støtter Irvings reise til Norge denne uken, for jeg mener det er bedre at disse meningene kommer ut i offentligheten - for så å bli slaktet forhåpentligvis. Likevel føler jeg ikke det er riktig å la et parti som setter rase som en av sine viktigste punkter i sin ideologi stille ved stortingsvalget.

Det er kvalmende å tenke på at en halvtime unna der jeg vokste opp - der lillebroren min fortsatt bor, der mange av mine venner og kanskje jeg også en dag vil fostre opp barna våre - ligger et av hovedkvarterene til Vigrid. For all del, tro på Tor, Odin og Loke. Personlig tror jeg det er mer hold i det enn i at en eller annen Gud alene har skapt hele denne verden, men det de holder på med har ingenting med religion å gjøre. Dette kan ikke likestilles med Kristeligfolkeparti, og det kan definitivt ikke rettferdiggjøres i et land der vi fortsatt har mennesker som så vidt overlevde forrige verdenskrig. En krig som startet med grunnlag i nettopp dette hatet.

Det er kanskje ikke rettferdig å sammenligne finanskrisen i dag, med den verdenen de levde i på trettitallet, men den gangen, som nå, levde mennesker i usikkerhet om hva fremtiden ville bringe. Jeg håper ikke vi igjen vil se at verden får utløp for usikkerheten på samme måte. Har vi egentlig lært?

2 comments:

Maria said...

Hmm, nesten litt vanskelig sak, prinsipielt sett! For som du også skriver, så støtter jeg jo ytringsfriheten 100 %, og frem til man ved lov kan forby denslags partier å stille til valg, så må de jo nesten få lov til det. Men det er et veldig godt poeng at det er utrolig dårlig gjort mot de menneskene i Norge som levde under krigen og har fått oppleve konsekvensene av slikt rasehat. Så nei, til syvende og sist synes jeg vel kanskje at det er unødvendig å la de stille. WW2 er jo fortsatt et ganske touchy emne, og det med rett. Dessuten bor det jo en del jøder i Norge ennå, og Vigrid er jo ganske klare på hva de ønsker å gjøre med dem.. Så også med hensyn til jødene hadde det nok vært mer hensiktsmessig å ikke la dem stille.

Øystein said...

gleder meg til å se punktene om barnehagepolitikk og oljeutvinning i Lofoten.

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten