Thursday, April 26, 2012

Karrieremesse på tysk: Connecticum 2012

Alt er større i Tyskland. Så når norske karrieremesser leker seg i en hall i Lillestrøm, da trenger Tyskerne en hel flyplass for å gjøre det samme. Denne uken arrangeres en av de største messene jeg kunne forestille meg, med utallige mulige arbeidsgivere, foredrag, jobbintervjusimuleringer og alt mulig annet man måtte syntes passer inn i en slik setting. Og hvis du vil sikre deg å få med deg din drømmearbeidsgiver, da får du passe på å planlegge godt, for det er langt fra alle som er der hver dag. Hallene ser angivelig helt forskjellige ut for hver dag som går. Herregud, så mange bedrifter det finnes i Tyskland!

Nå er det jo en stund til jeg skal søke jobb, men det er jo alltid spennende å se hvilke muligheter som er der ute. Flere av de kjente internasjonale aktørene jeg kjenner fra Norge var jo her også, men det er ikke like morsomt å være internasjonale studenter på messe i Tyskland, som det er å være norsk på messe i Norge: det skal nemlig mye til for at du blir ansatt i Tyskland med mindre du kan flytende tysk. For oss ble mye av utfordringene derfor å identifisere firmaer der det var mulig å snakke litt tysk og mest engelsk. Så kom plutselig yrkesvalget i andre rekke. Ah, vi får nå se hvordan det blir med denne planleggingen av karriere etterhvert. Kjekt og overveldende var det i alle fall å se alle bedriftene.Og årets forbruk av penner er definitivt sikret, skulle tro de fikk provisjon etter hvor mange penner de fikk delt ut, de elsker deg jo hvis du ber om å få. Så jeg takket jo selvsagt ja jeg, og tok gjerne et drops også.

Et forsøk på å vise hvor stort området var

Abhi titter ned i en bil som visstnok har en veldig imponerende motor, eller luftomdreining eller noe slikt. Ikke vet jeg, men det var i alle fall kø rundt den, så noe var det. Gutter på messe altså.

 
Wowa, som eneste tysker, og litt mer pratsom enn gjennomsnittet forsøker å få seg jobb hos Accenture.

Selv ble det ikke akkurat noe jobbsøking på meg, men jeg fikk med meg denne badeanden hjem. Er den ikke fin da? Han skal få flytte inn på skrivebordet mitt. Navneforslag taes imot med takk.


___________


2 comments:

Sara said...

han må hete noe tysk og akademisk! :) veldig søt var han!

Karen Marie said...

Ja, var han ikke det? Nå har han flyttet inn på kanten av badekaret vårt her hjemme. Tipper han skal bidra med kraftig hjernevask og motivasjon før eksamen ;)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten