Friday, April 26, 2013

Tour de India #1 - Hampi og Bangalore

Jeg har altså reist litt land og strand rundt i India de siste ukene, og prøvd å få med meg hva dette landet egentlig har å by på. Og med et land så stort som dette, har det jo en god del man kan oppleve da. Denne gangen var planen å reise litt ut av de største byene, og heller bruke tid på steder jeg ofte opplever at har litt mer sjel; landsbygdene. Målene var i hovedsak Hampi, Pondicherry og Andaman Islands. Nå har jo selv landsbygdene i India flere innbyggere enn de største byene i Norge, så vi har jo ikke akkurat vært på øde steder, men uansett; det ble en fantastisk tur. 

På kartet under kan dere altså se hvor jeg har vært, så skal jeg prøve å forklare og vise frem litt mer underveis: 


A/H: Pune, B: Bangalore, C: Hampi, D: Pondicherry, E: Chennai, F: Andaman and Nicobar Islands, G: Calcutta




 HAMPI

Hampi er et av de mest imponerende stedene jeg har sett i India. Som en del av av UNESCOs verdensarv, visste jeg jo egentlig på forhånd at det var nødt til å bli bra, men jeg ante ikke så mye om hva jeg ville oppleve. Hampi er en liten landsby midt i India, som tidligere var hovedstaden i en av de mest religiøse Hindu-statene. Det ligger ganske høyt oppe i fjellet, og har derfor passet perfekt for utskjæring av stein. Så det har de også gjort. Mye.


Hele området er fylt av templer av stein, som blir stadig mer imponerende jo mer man går rundt og ser. Da vi gikk rundt, gikk vi oss i tillegg bort fra et av anleggene, så det tok oss ca to timer ekstra å komme tilbake til byen. I 40 grader, det var helt enormt varmt å gå... Men: vi fikk se så mye rart. Som med turistfeller flest er jo turen lagt opp til de mest imponerende stedene, men vi fikk oss jo en tur i tillegg. Og hvor enn vi gikk var det små inngraveringer i steinheller og bittesmå templer.

Alt i alt var Hampi et kjempe fint sted å oppleve, og det blir definitivt med på anbefalelses-listen over steder å dra i India.

Passe sliten etter å ha gått rundt i bushen i timesvis... Men jada; jeg var ved godt mot. Innimellom. 


Livet i Hampi:



BANGALORE

Turen begynte med fly til Bangalore i Sør India, der vi overnattet hos en venn. Bangalore er ikke akkurat noen utpreget turistby, hovedsaklig er Bangalore kjent som IT-huben der all outsourcingen av dataprogrammer fra Europa og USA foregår. Så det er mange kontorer, boliger og kjøpesentre der, men der man kjenner noen blir det jo uansett hyggelig å være, selv om man ikke er turist hele tiden. Dagen gikk derfor stort sett med til å prate, hilse på gamle kjente og til å se på bylivet.

I tillegg hadde vi bestemt oss for å se på det mest kjente palasset i Bangalore, som er litt av et syn. Dessverre var det stengt av da vi kom, fordi noen hadde leid hele området for å gifte seg der. Åh, tenk så fantastisk da, å gifte seg i et palass. Jeg gjør det gjerne selv også, dersom jeg får muligheten. I India betaler foreldrene til bruden for hele festen, det vil nok være mitt eneste håp for å få til det sammen da.


Tidlig morgen i Bangalore. Ja, jeg bodde i en skikkelig guttehybel. Det luktet mann. 



Siden blogspot har begrensinger på antall bilder pr innlegg, kommer fortsettelsen i neste...episode..





______________

No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten