Saturday, April 27, 2013

Tour de India #3 - Andaman and Nicobar Islands

Midt ute i havet, øst for selve landet India, ligger en perle av et øysamfunn. Jeg hadde aldri hørt om Andaman og Nicobar Islands før jeg kom til India, men etter å ha vært der, er det blitt et av favorittstedene mine i hele verden. Herregud, for et vakkert sted. Det er hvite strender og lysegrønt hav så langt man kan se. Med fantastiske korallrev, 38 grader og sol, var det en helt fantastisk opplevelse å reise dit. Det var seriøst en dag jeg bare gikk rundt i vannet hele formiddagen og nøt livet uten et eneste annet behov. Og hadde jeg hatt bedre tid, hadde jeg gjerne gjort det samme i ukesvis. I tillegg fikk jeg endelig prøvd å dykke, og vær ikke redd; det er gode muligheter for å bli skikkelig solbrent også.

Andaman Island ble rammet ganske hardt av tsunamien vi kjenner fra Thailand, så hardt, at det er øyer og strender som er helt borte. Noen steder på øyene er det bare strand igjen, andre steder ser det ut som dette:

JollyPur Island:



Havelock Island: 




Ross Island: 


Andaman Islands er kjent for å være et av de aller beste stedene i verden å dykke. Det er mye på grunn av de vakre korallrevene man finner over hele øysamfunnet. Dessverre har Andaman virkelig lidd under den globale oppvarmingen, noe som gjør at det ikke lenger er like mange korallrev som tidligere. Derfor er det nå en del begrensninger i forhold til hvor man får lov til å dykke. Andre steder er det lagt opp til at man kan reise over korallrevene med båt og se ovenfra hvordan livet der nede er. Fascinerende nok bare det.



Men er man først i et dykkeparadis, så har man jo en innmari god grunn til å se sånn her ut da: 

Legg merke til det asiatiske fenomenet: "bade med paraply". Ikke et særlig uvanlig fenomen heller, her er de villige til å gå langt for å unngå å bli brune. Forstå det den som kan, som kronisk likblek gjennom et helt liv, har jeg snart brukt et helt år i India på å oppnå noe som ligner på farge. 


Og med det, var oppholdet på Andaman Islands over.

*Tada*


Noen som vil bli med neste gang?



_____________



1 comment:

Anonymous said...

It's wonderful that you are getting ideas from this piece of writing as well as from our argument made at this time.

Also visit my web-site - power rating

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten