Tuesday, August 02, 2011

Pepsi Max: Festival-blogge-konkurranse

Det er mye som skal klaffe før man bestemmer seg for å reise på festival. Man må ha fri fra jobb, det må skulle noen band på festivalen som man liker, man må kjenne noen som skal dit - eller som skulle ønske de skulle dit (det holder lenge), man må huske hvor det egentlig ble av converseskoene man tok av seg på forrige nachpiel, man kan ikke ha svidd av absolutt alle feriepengene på impulsturer til London samme uken som pengene kom og man må like å sove i telt. Mye skal altså falle på plass, og derfor har jeg vel egentlig aldri vært på festival.


Det er mye jeg har gjort her i livet, som på hver sine måter kanskje kan minne litt om det jeg ser for meg er festivallivet. Jeg har vært på russens landstreff. Der ble jeg nesten tråkket ihjel fordi alle ville komme nærmest mulig han som sto på scenen og sang Botten Anna. Det var ikke en festival, for det var et treff og ingen husker egentlig noen ting uansett. År etter år ble jeg sendt avgårde for å bo i et telt dekket av gjørme på ulike sommerleirer med andre relativt frivillige ungdommmer. Det var ikke en festival for vi var for unge til å vite hva fest var. Jeg trodde jeg hadde deltatt i Norway Cup, men etter å ha sett bildene nå i etterkant, er jeg ganske sikker på at jeg bare var der. Senere har jeg alltid hatt veldig lyst til å dra på festival, men et elller annet har altså kommet i veien.

Selv om jeg aldri har vært på festival, har jeg jo deltatt på en god del konserter gjennom studentavisa - og jeg har jo sett Christoffer Schau på Quartfestivalen på TV. Så helt blank kan jeg jo ikke være. Trodde jeg. Jeg prøvde å lage en liste over ting jeg visste om Øyafestivalen og egentlig festivaler generelt. Til mitt forsvar har jeg jo tilbragt de siste fem årene av mitt liv på vestlandet, men den listen ble ganske kort. For å vite hva som hadde gjort det spennende å dra, måtte jeg jo da sette meg ned og finne ut hva som egentlig venter meg på en slik festival. Etter tre års hjernevasking ved handelshøyskolen BI, bestemte jeg meg for å gjøre litt skikkelig research.

Dette skulle bli basert på mine egne forskningsanalyser gjennomført ved å:
- sjekke om noen tilfeldigvis hadde postet noe om dette på Facebook
  .... eller skrevet om det på Twitter i dag
  .... det var det ingen som hadde
   ... det viste seg at ingen av disse finnes
- søke det opp de samme spørsmålene på wikipedia
- sjekke Twitter en gang til, sånn.. bare for å være sikker 




Overraskende nok fant jeg ikke så mye nyttig. Så da får det heller bli ved mine egne antagelser. Det jeg vet om Øyafestivalen er at jeg har digget Håkan Hellstrøm siden jeg var baby. Eller i alle fall siden storebroren min skulle lære meg et og annet og lot Håkan synge bli inte som jag for meg - første gangen han lå fyllesyk på sofaen her hjemme. Jeg har hørt at både Håkan og fyllesyk kommer til å delta.

Jeg vet at jeg kanskje kan vinne festivalpass til Øyafestivalen, hvis noen jeg ikke aner hvem er syntes dette innlegget er underholdende nok. Jeg aner ikke hva de syntes er underholdende, men noe sier meg at det er forsøket verdt. For siden det er Pepsi Max som arrangerer konkurransen, kommer det sikkert til å være masse brus der.

Jeg vet også at jeg må lære meg et og annet om geografi før jeg eventuelt drar, fordi jeg ikke visste (og tviler  forstatt litt på) at det finnes noen øy i Oslo by. Viktigst av alt vet jeg at dersom jeg skal dra, tror jeg det blir verdt det å bli nødt  til å ta opp telefonen og ringe venninna mi og finne ut hvor det nachspielet egentlig var, slik at jeg kan finne igjen skoene mine før den tid.


Trang Fødsel - Hippie
Jeg trodde kanskje jeg hadde deltatt på Norway Cup en gang,
men jeg er litt usikker når jeg ser hvordan det stod til med utstyret...



__________

4 comments:

Nina said...

Nå fikk eg og lyst å dra på festival! :)

Thomas said...

Bra skrivd! Smilte og lo gjennom hele dette herlige blogginnlegget :)

Karen Marie said...

Takk for det Thomas :)

Jeg vant ikke, men gøy var det! Skal prøve å finne mer morro å skrive om!

Karen Marie said...

Takk for det Thomas :)

Jeg vant ikke, men gøy var det! Skal prøve å finne mer morro å skrive om!

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten