Saturday, May 29, 2010

Tak over hodet

Jeg begynner å innse hvor heldig jeg er som har tak over hodet i denne byen. Det er dyrt å leie her, og som student er det umulig å få lån. Med mindre du bor hjemme, kan du bare glemme å bli heltidsstudent; studielånet kommer til å gå bort bare på regningene. Nå er jeg ganske overbevist om at  de aller fleste har godt av å jobbe ved siden av studiene uansett, men det burde jo vært mulig å la det være.

Jeg har et vennepar på skolen som begge får fullt studielån, og jobber ved siden av. Begge er i ferd med å få en ganske bra utdannelse, og de hadde fint klart å betjene renteutgiftene ved et huslån med den inntekten de har og kommer til å få. Likevel får de nei, fordi de ikke har egenkapital eller kausjonist. Kjenner jeg blir skikkelig irritert. For hvordan skal det være mulig å spare opp penger til egenkapital, når en gjennomsnittlig husleie i Stavanger er er flere tusen over andre steder? Det blir vel ikke noe lettere den dagen de er ferdige heller vil jeg tro; med to mastere på BI i dag få de studielån på mer enn en halv million hver. Snakk omutgangspunkt å gå i banken med.

Verden er visst lagt for å være urettferdig, the rich get richer og igjen sitter de som sliter for å komme videre i livet. Jeg skjønner jo at bankene ikke kan gi lån til alle, men det burde vært mulig for studenter å få hjelp til dette et sted. I dag begynner stadig flere å studere.Barn med arbeiderbakgrunn - uten foreldre med egenkaptial har ikke sjans til å komme seg inn på eiendomsmarkedet. I stedet for å innføre en ekstra måneds studielån, mer penger i måneden og flere skolepenger (som jo er bra alt sammen) - skulle jeg noen ganger ønske lånekassen heller kunne stilt som sikkerhet slik at studentene i alle fall fikk muligheten.  Antageligvis helt umulig i praksis, men på den måten kunne man jo fått hjelp til noe virkelig bra.


_______

No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten