Monday, July 13, 2009

Forvirring...

Det er en ting jeg har lurt veldig på i det siste.. En vanlig sjokolade i butikken koster omtrent 12-17 kroner alt avhengig av hva man spiser.. La oss si femten, bare for å ha noe å gå ut fra her nå. Jeg fungerer sånn, at hvis jeg har femten kroner i lommen, så kjøper jeg en sjokolade uten å mukke. Pengene har jeg, og det er ikke så mye penger det er snakk om uansett..

Hvis jeg har en femtilapp i lommeboka, kjøper jeg sjokolade, hvis jeg har litt lyst på sjokolade der og da. Ikke noe stress, sjokolade er godt, og jeg har råd til det. To-hundrelappen som ligger ved siden av derimot, vegrer jeg meg for å bruke på positive ting som for eksempel en litt mindre sjokolade. En to-hundrelapp (Hvordan skrives egentlig to-hundrelapp?) føles som så mye mer penger.

Spørsmålet mitt dukker opp når jeg står i butikken, fordi jeg hadde lyst på sjokolade, og bare har en fem-hundrelapp i lommeboken. Det er da aaaalt for mye penger til å gi fra seg for denne herligheten av en sjokolade, femhundrelapper har jeg så stor respekt for. De skal liksom spares på og brukes når de virkelig trengs. Kjempe bra! Det høres økonomisk ut.. Lappen er spart, og jeg har vært lur.. Hvorfor er det da sånn at jeg tar opp kortet og drar det i stedet?

1 comment:

Sara said...

Fordi hvis du bruker 500lappen så har du plutselig veldig mange mindre penger som ikke er så skumle å bruke på sjokkis, og siden hjernen din forsøker i beste mening å være LITT fornuftig hvertfall en liten stund så ender man hvertfall med å kjøpe... hmmm nye sko? i steden :)De passer tross alt bedre til 500 kr

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten