Sunday, October 11, 2009

Om fredspriser og valg og slikt..

Jeg føler jeg burde hatt noe intellektuelt å si om Fredprisen. Alle har noe å si om fredsprisen for tiden, og jeg skulle ønske jeg ikke var noe dårligere. Virker som alle har en mening om prisen i år, og selvfølgelig mye sterkere meninger enn noen gang før. Det er litt som tidligere i år da Alexander Rybak vant Grand Prix - alle turte plutselig å innrømme at de hadde fulgt med.

Problemet mitt er at jeg klarer virkelig ikke å gjøre meg opp en mening om fredsprisen i år. Barack Obama. For to år siden hadde jeg ikke hørt navnet hans. Nå er han verdens mektigste mann, og "alle" elsket ham da han ble valgt.  Jeg også, kjempe flott at USA endelig fikk en farget president! Han har reist rundt i verden og fått parter til å prøve å samarbeide en gang til. Mange flotte ord, og symbolske effekter i haugevis. Torbjørn Jagland uttalte at han hadde vanskelig for å se for seg en kandidat som fyllte flere kriterier i testamentet til Alfred Nobel. Personlig har jeg aldri lest det testamentet, så jeg aner ikke hva disse beskriver.

Kanskje er det alle de andre årene Nobelkomiteen har vært skakkjørt? Kanskje er Obama en  verdig kandidat.  Har sittet og prøvd å komme på en jeg har hørt gjøre noe større i media det siste året. Ikke at media dekker alt her i verden, men gjennom mitt lille fjernsyn har jeg egentlig ikke plukket opp noen andre heller. Jeg syntes egentlig Obama har bragt med seg mye positivt som president. Verdensbildet har jo blitt mye mer positivt. "Yes we can?"

Onkelen min er i Sudan nå for å arrangere et valg som egentlig skulle ha funnet sted allerede.  Nå er det flyttet et år frem i tid. Ikke noen Obama, men han jobber for noe som bringer verden fremover. Det er mange som kunne fått den prisen. Hadde Obama fått den om fire år, og gjort alt han snakker så fint om, ville jeg ikke vært i tvil om at han fortjente den. Likevel, Obama-effekten har brakt med seg mye bra, selv om han ikke har gjort så mye ennå.

Alt i alt tror jeg Nobelkomiteen egentlig har gjort en god jobb, selv om jeg ikke er overbevist om at de har valgt riktig kandidat. For plutselig er fredsprisen på alle nyhetssendinger og i alle diskusjoner. Kan hende vi er uenige, men alle har en mening og har hørt om prisen. Så får vi se nå da, hva Obama gjør ut av det. Flaut hvis de går i krig mot Iran neste vår, hvis ikke har han jo bare fått den litt for tidlig?

No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten