Thursday, October 01, 2009

Enkle ting for å gjøre kjedelig salat kjekkere


Jeg har egentlig ikke vært så veldig glad i å lage salat hjemme, det tar lang tid og min bedre halvdel er ikke så veldig fan. Det er et eller annet med det å lage mat til flere, som gjør det koseligere. Da er det noen som forteller deg at du har vært flink, og noen  å spise sammen med. Salat blir aldri et måltid når det er oss to.

Stort sett går salat i perioder. Når jeg har god tid, og er i godt humør, har jeg masse overskudd til å rense, vaske, skrelle, skjære opp og pønske ut nye grønnsaker. Så når jeg er sliten, eller har spist det samme en stund, blir variasjonen fort for liten. Dessuten koster det ganske mye å lage en skikkelig salat. Med studentbudsjett og tusen andre ting å bruke penger på, er motivasjonen ofte lav når det kommer til å angripe grønnsaksdisken.


Hadde det enda vært en salatbar inne i kjøleskapet mitt, skulle jeg da spist salat hele tiden!

Derfor har jeg etterhvert kjøpt meg noen enkle saker for å "krydre" salatene. Siden dette går i perioder, har jeg litt saker som med lang holdbarhet stående. Deler det nå med dere, i håp om å få noen nye tips tilbake, bring them on!

I skapet mitt nå har jeg:
Bringebær-eddik: høres rart ut, men helt fantastisk syntes nå jeg. Det gir en helt annen smak på salaten, uten å overdøve den helt - hvis man bruker den i små mengder vel å merke. Tror jeg betalte 40 kroner for denne flasken, og den forrige hadde jeg i over et år.
Gresskarfrø: disse kommer både saltet og usaltet, jeg liker dem best med salt, men det er lettest å få de naturlige. Koster 26 kroner for en pakke, og de varer i månedsvis.
Krutonger: alltid en sikker vinner, kommer med utallige smaker. Jeg kan spise bare krutonger og salat og fortsatt syntes det er spennende. Denne typen er ganske praktisk med åpne og lukke pose, så de blir ikke myke selv om de blir stående en stund. Koster 36 kroner, det er mange oppi, og de smaker himmelsk alle variantene jeg har prøvd til nå i alle fall.
Pinjekjerner: kjempe gode! Spesielt hvis man rister dem i pannen, men gode rett fra pakken også. Koster kanskje 25 kroner, de gir masse smak og holder til i alle fall 30 porsjoner.


Slik ser altså min o store salattilsetning ut før man åpner kjøleskapet. Verdt å prøve ut, hvis ikke er det bare å invitere seg selv over hit, da får jeg jo en unnskyldning til å lage en jeg også ;-)

4 comments:

line said...

pappa elsker bringebær-eddik :)

Karen Marie said...

igjen.. jeg digger pappaen din!

Maria said...

Jeg har faktisk aldri prøvd det før, men kjøpte en flaske meddet da jeg var innom Ica Super eller hva det heter i sted;) Så nå skal den prøves ut!

Karen Marie said...

oh, får håpe du liker den nå da, så jeg ikke har gitt ut dårlige tips.. let me know :)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten