Thursday, September 23, 2010

Girl in Oslo

I går var jeg i Oslo for å møte kommunikasjonsavdelingen på BI og for å møte et firma som holder til på Bygdøy. Da jeg var yngre var jeg jo litt i Oslo, men de siste årene har turene mine til Oslo stort sett bestått av tur retur Gardermoen - Nydalen, eller Oslo S og omegn. Jeg var derfor en smånervøs frøken i det jeg skulle gå av på Nationaltheateret i går og finne veien til Solli plass helt på egenhånd. Bortsett fra at jeg hadde sjekket gulesider før jeg gikk, var det eneste jeg visste at jeg skulle gå ut av stasjonen på en annen side en jeg pleier og at Solli plass var like i nærheten.

Ikke noe problem det, når du kommer opp av Nationaltheateret ved Parkveien, er det jo ikke mer enn seks ulike retninger du kan gå. Oslo er ikke akkurat en sånn by hvor folk stopper og spør om du har rotet deg bort, ikke en gang en sånn by hvor man får stoppet noen og spurt, men jeg tok en sjans; og fulgte den veien som virket å føre meg lengst vekk fra det jeg trodde var retningen jeg kom fra. Sånn for sikkerhets skyld mener jeg, man vil jo ikke ende opp på samme sted som man kom fra heller.

Jeg tror jeg surret rundt i en halvtime så og si uten mål og mening. Jeg ante virkelig ikke hvor jeg hadde endt opp - da jeg plutselig så skiltet til Waynes Coffee komme ut fra ingen steder. Det dummeste man kan gjøre når man har rotet seg bort, er kanskje å stoppe opp, men jeg hadde fortsatt tjue minutter til jeg skulle møte "Halvor", og bestemte meg kjapt for at det var nødt til å være skjebnen.

Ok, så er det kanskje litt flere kafeer i Oslo enn at man kan kalle det skjebnen det at man finner en, men jeg tror faktisk dette kan være et slikt tilfelle likevel. Vel forankret i en sofa sammen med min nye beste venn "dobbel moccha med lettmelk" fikk jeg logget meg på nettet og fikk dermed også tilgang til et kart. Og veibeskrivelsen til Solli plass?

"Kryss gaten, estimert tidsbruk: 0,5 minutter"


Ok Go - White Knuckles

_________

1 comment:

Maria said...

Aaw, du er vel søt! Den Wayne's Coffee'en du var på ligger i grunnen på Solli Plass;) (Btw, veldig fornuftig å lade opp med god kaffe på veien, spør du meg!) Det er liksom den lange rekken med bygninger som ligger bak trikke-, buss- og taxiholdeplassene der, pluss noe av området ned mot Vika/ Aker Brygge. La Belle Sole ligger der, bl.a.:)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten