Saturday, April 03, 2010

Legg fra deg den mobilen!

Noe av det verste jeg vet, er å sitte i en bil der sjåføren svarer når mobilen ringer. Det er utrolig respektløst, både for seg selv, meg og alle de andre i trafikken. Jeg er kanskje kjip og unødvendig nervøs, men det gjør faktisk noe med reaksjonsevnen. For meg er det helt forferdelig at noen er villige til å utsette seg og andre for det. Ikke er jeg særlig lysten på å bli skadd i trafikken, og ikke kjenner jeg noen jeg unner å bli det heller. Jeg skjønner ikke at folk tar sjansen, det er ikke bare at det er det farlig, man kan få en ganske heftig bot for det også.

Dersom man sitter med hodet halvveis inn i en samtale i mobilen, og holder den i hånden, senker det reaksjonen med opp til 90%. 90 prosent kan bli snakk om ganske lang tid dersom det kommer en unge ut i veien, eller bilen som kommer mot en plutselig sklir på noe og kommer i ens egen kjørebane. 90 prosent er også en mye høyere prosent enn hvis man drikker fem øl før man setter seg bak rattet. OG man kan være en så god sjåfør man bare vil, men man vet aldri med de andre på veien.

Selv kjenner jeg alltid det knyter seg litt i magen når jeg sitter på med noen som svarer - eller sender melding - enda verre! Jeg kjører ikke bil så ofte selv, så jeg syntes ikke alltid jeg kan kommentere på det når jeg sitter på med noen heller. Jeg skjønner godt at noen telefoner føles så viktige at man bare må svare. Den dagen det går galt er jeg likevel ganske sikker på at det hadde vært verdt det å stoppe i neste bussholdeplass og ringe opp igjen.

I`m just saying...


_________

6 comments:

Bøtta Pedersen said...

SMS i trafikken fortjener regelrett bank, bokstavelig talt. God påske, goding :-)

Maria said...

Jeg er SÅ enig! Utrolig egositisk, og potensielt veldig farlig. Og før i tiden hadde man jo faktisk ikke mobiltlf engang, så det er nok ytterst få samtaler som er så viktige at man bare MÅ ta den der og da - for femten år siden hadde jo ikke vedkommende kunne ringt deg i bilen, mener jeg..

Når det er sagt: Mobilsnakking på Sats er også sykt irriterende, selv om det er ufarlig! "Hei! Jeg er på Sats jeg, driver og rusler litt på tredemøllen. Hva gjør du a? Så du på Paradise i går, eller?" Gå på café og prat, liksom! :p

Karen Marie said...

jeg blir med å banke, hvis du er med ;)

ja, vi har blitt alt for avhengige av den dingsen mener jo jeg.. Prate i telefonen på tredemølle? Idioti.. Kan de ikke heller gå seg en tur?

Sara said...

jeg tror dere får banke meg... selv om jeg tar bare tlf hvis jeg kjører på sånne småveier milevis fra folk (les: mellom stallen og sivilisasjonen) og bare for å si at jeg ringer opp igjen... Det skjer med andre ord utrolig sjelden, men det skjer. Ellers prater jeg i tlf med handsfree eller hvis noen sitter ved siden av og kan holde den for meg så jeg fortsatt kan ha begge hendene trygt plassert på rattet :)

Karen Marie said...

Bare vent Sara, så kommer vi og tar deg ;)

Henriette said...

Eg e sååå enig!! Respektlaust..

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten