Sunday, January 16, 2011

Hjemmelaget sushi

Jeg har alltid vært så imponert av de som klarer å lage sin egen sushi, og da jeg plutselig stod ovenfor alle ingrediensene her forrige uke, bestemte jeg meg for at det var på tide å lære seg å lage det selv. Og det er mye enklere enn jeg trodde!

Morten og jeg holdt på i ca 50 minutter, fra risen ble satt i vann, til vi satt og spiste. Godt ble det også, og det anbefales virkelig dersom man har lyst til å lære seg noe nytt. Sushi laget med egne hender smaker på en måte litt ekstra godt, og det var ganske stas. Vi lagde maki, noe som kanskje er det vanligste når man lager det selv? Enkelt er det i alle fall, og det anbefales virkelig.


Det man trenger er:

- en pakke med salma laks
- avokado
- sushiris
- en ts sukker
- en ts riseddik
- en pakke sjøgressplater



Slik gjør man det:

Sushirisen:

- legg først risen i vann i 20 minutter
- hell av vannet og kok risen i nytt vann i 10 minutter
- la deretter risen stå i 10 minutter før du blander inn eddiken og sukkeret
- den er klar for bruk

Selve sushien:

- legg en sjøgressplate nederst, og legg et tynt lag med ris på 2/3 av platen
- skjær tynne skiver av laksen og legg dem på tvers av sjøgressplatene
- legg tynne skiver av avokadoen ved siden av laksen
- fukt den siste tredjedelen av platen med vann
- rull sjøgressplatene hardt, men forsiktig, og hold det sammen så det fester seg
- skjær opp rullen i biter på kanskje 1,5 cm tykke biter og de er klare

Tilbehøret du burde ha er:

- soya saus for smak
- wasabi for å få det sterkt
- syltet ingefær som nøytraliserer smaken


Det er viktig å være litt hardhendt når man ruller platene sammen, ellers kan det være at den løsner igjen. Man skal ikke kimse av at noen kanskje har lettere for å lage sushi enn andre, dette er forskjellen på mine og Morten sine biter. De smakte veldig godt alle sammen altså.

Karen - Morten


____________


3 comments:

Maria said...

Mm, det så utrolig godt ut! Vi brukte vel to timers tid da vi laget det på Jar i høst tror jeg, men så var vi fem stykker også. Så det er mulig at dette med flere kokker slo inn der... Godt ble det i hvert fall:) Vi laget også maki. Et tips er å drysse litt lakserogn oppå de med laks, hvis man liker det:)

Hehe, jeg må jo si at dine kanskje ble litt penere enn Morten sine. Men de var sikkert gode, alle sammen:)

Karen Marie said...

Oh yes, det var fantastisk! hvor fikk du tak i lakserognen?

Maria said...

I didn't, det var foreldrene til Frode som hadde kjøpt inn det meste. Men jeg vil tippe at de har det på type Meny og Ultra, og generelt steder hvor de har fiskedisk! :)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten