Monday, January 17, 2011

Seks kjappe for å skrive en god oppgave

Denne våren skal vi skrive bacheloroppgave på BI, og selv om jeg ikke akkurat er noen fasit på hvordan man skriver gode oppgaver, blir jeg stadig spurt om tips. Og kan det egentlig skade å høre dette en gang til uansett? Ta dem gjerne med noen klyper salt, men her er mine innsidetips til hvordan du kan skrive en god fagoppgave

1. Følg med i timen! - og noter
- Foreleserne kommer nesten alltid med gode tips til hva de forventer av oppgaven. Lag en side foran eller bak i notatblokken der du noterer alt foreleresen sier om oppgaven i løpet av semesteret. Du kommer antageligvis til å ha en side med tips bare derfra når du setter deg ned for å skrive.

2. Les introduksjonen/innledningen i pensumbøkene
- Introduksjonskapittelet er det som føles aller minst viktig når man åpner pensumboken, men der står ofte hele pensum oppsummert på noen få sider. Du får det aller viktigste med, resten kommer etterhvert.

3. Kjøp gode bøker om generell oppgaveløsning.
- Det er alltid kjekt å ha en objektiv forklaring på hva som forventes i en oppgave. Mye av dette er standard, uansett hva slags oppgave man skriver. Skaff deg noen gode oversikter over hva gode oppgaver pleier å inneholde. Mine to nye favoritter er: The Fundamentals of Strategy og Casehåndboken. Her får man en god oversikt over hvordan man legger opp oppgaver ut fra størrelse på oppgaven, problemstilling og innhold.

4. Ikke unnskyld deg for ting du ikke har med
- Dersom det er noen teorier du føler du burde hatt med, men bare ikke får til å passe inn, hopp over dem. Og ikke skriv en eneste setning om hvorfor du lar være. Du viser mer forståelse ved å bare anvende relevant pensum, enn å forsøke å bruke mest mulig. Dersom oppgaven ber om noe spesifikt - bør du selvsagt se vekk fra dette tipset ;)

5. Unn deg en pause - med noe godt!
- Ta pauser så ofte du trenger det. Varier lengden på dem, og unn deg å glemme oppgaven når du gjør det. Gå en tur på Statoil - og tenk at det faktisk bør være greit å kjøpe favorittgodteriet ditt dersom det kan bidra til at du får en bedre karakter. Kognitiv læring: vi har hatt det på skolen. Belønning av ønsket atferd gir mer av den ønskede atferden. Altså blir man enda flinkere hvis man spiser for eksempel sjokolade. Eller?

6. Bli kjent med din indre nerd
- Tidligere klarte jeg ikke sitte stille når jeg leste til eksamen - tre sider pensum, og jeg vred med ut av stolen uten å merke det. Det hele handler om å gjøre lesingen overkommelig. Finne ut hvordan man kan vekke sin indre nerd. Min vekkes ved at jeg bruker det kreative i meg: jeg noterer og lager tankekart i ulike farger og bruker tre ulike overstrykspenner når jeg leser. Ikke bare holder jeg ut lenger hver gang, jeg husker tekster bedre også.


Lykke til med skrivingen, og husk at selv om det føles som om verden vil rase sammen dersom man ikke klarer noe, er det faktisk bare en liten greie akkurat her og nå.

__________

No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten