Thursday, January 27, 2011

Ikke lett å skulle på tur

Før du leser videre, må jeg bare få advare om at dette innlegget antageligvis er av den klagende, unødvendige typen...

I juleferien fant jeg frem en av mine absolutte favorittbøker: Sophie Kinsella - The Undomestic Goddes. Boken handler kort fortalt om en jente (dame) som lever et herlig liv i London, frem til en hendelse setter henne helt ut. Det klikker for henne, og hun stikker av fra jobben, leiligheten og livet hun har levd frem til da; for å bli hushjelp på landet.

Jeg har lest denne boken litt på sengekanten siden julen, og det siste døgnet har jeg innsett at dersom det noen gang klikker for meg, slik at jeg forlater alt og alle, kommer det antageligvis til å være i sammenheng med en eller annen reise. Eller en uheldig hendelse med en kundeservicetjeneste. Jeg har nemlig forsøkt å komme meg til Østlandet de siste dagene. Eller, jeg har prøvd å få meg en flybillett til Østlandet. En billett, Sola - Gardermoen. Helst onsdag ettermiddag, slik at jeg skulle slippe å ha med en gedigen koffert rundt i Oslo sentrum i morgen. Torsdag.

I morgen skal jeg nemlig på kurs i BI Nydalen - et kurs i sosiale medier - som jeg har visst om og gledet meg til siden lenge før jul. Av ulike grunner ble ikke flybillettene bestilt før i går, og vi to som skulle reise fra Stavanger ble plassert på flyet som skulle gå klokken 06:10 torsdag morgen.

Jaja, det er derfor jeg alltid har likt SAS, man kan jo bare kanselere billetten og bestille ny. Så lenge man gjør det innen et døgn, kan man kansellere alle billetter kjøpt av norske flyselskaper, men med SAS har det virkelig vært enkelt. Vel, det HAR vært enkelt frem til i går. I går, var det derimot ikke enkelt. I det hele tatt.

Problemene begynte da jeg innså at det var blitt bestilt flere billetter samtidig, noe som gjorde at jeg ikke kunne kansellere billetten manuelt, uten å kansellere de andre også. Det gjorde egnetlig ingenting, tenkte jeg. For  frem til nå, har man kunnet slå inn nummeret sitt hos SAS sin kundeservice, så har de ringt vedkommende tilbake i løpet av rimelig tid. Det har de sluttet med. Nå må man fint vente i kø, mens de 20 andre foran deg gjør det samme.  I løpet av de tre følgende samtalene, fikk damene i andre enden kansellert begge billettene torsdag morgen, aktivert feil av disse igjen, og til slutt fikset opp i det. Booke om billetten kunne de derimot ikke hjelpe meg med. Det måtte gjøres på nettsidene deres, som dessverre lå nede, sånn.. midlertidig akkurat i går. Jeg ventet totalt i SAS sin telefonkø i tre timer,  før jeg nærmest på gråten ringte Erika - prosjektkoordinatoren vår - og ba henne fikse den siste bestillingen. Det gjorde hun heldigvis. Engelen Erika.

Da var alt i orden, og onsdagen skulle gå med til å trene, pakke og reise. Før jeg ble innkalt som vara til styremøte i Studentsamskipnaden i dag, noe som gjorde det litt vel travelt i kveld. Jeg fikk heldigvis låne bilen til Morten for å få det til å gå opp. Han er igjen i Stavanger, og skal få besøk av en kompis. Den halve timen jeg hadde etter møtet, før jeg skulle ta flybussen gikk derfor med til desperat rydding og kjøring av bilen til der Morten satt på årsmøte i Stavanger Høyre. Jeg parkerte der han ba meg sette bilen, og spurtet til flybussen med verdens største koffert bak meg. Nydelig syn kan jeg forestille meg.

Vel fremme på Sola, ble jeg møtt i skranken av en herlig ung mann som lurte på hvilken av de TRE bestillingene jeg ønsket å sjekke inn kofferten min på. Jaha?  *#%#??  Hva skjedde med det? Jeg har ikke bare kjempet med den lille tålmodigheten jeg hadde igjen etter tre samtaler med SAS, men hver eneste gang jeg ringte, har de tydeligvis bestilt nye billetter uten å si ifra, eller sende noen form for bekreftelse, og de har tatt godt betalt for det også. Heldigvis fikk jeg refundert alle pengene tilbake til Erika, stakkar, som uvitende har lagt ut for alt sammen. De er tross alt ganske hyggelige, bare man treffer de riktige folkene hos SAS. De som blir målt på servicen.

Endelig landet jeg på Gardermoen i ti-tiden i kveld og var klar for å tre inn i en verden av kurs og avslapning. En verden der ingenting kan irritere en mer. Da fikk jeg melding av Morten: jeg hadde parkert på den ene parkeringsplassen på hele området det ikke var lov å parkere. I Stavanger venter dermed en herlig bot på kroner 750. Hushjelp neste??

God natt og takk for det.

_________

1 comment:

Rebecca Malin said...

Æsj, så typisk! Kjenner jeg gleder meg ekstra mye til å fly med SAS i 5,5 år til nå... :)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten