Wednesday, November 02, 2011

Få orden i student-sysakene (økonomien altså...)

Det er ingenting som stresser meg på den samme måten som ubetalte regninger gjør. Ubetalte regninger - og usikkerhet rundt forsikringer og skatt slikt. Penger da, kan man vel egentlig si. Når jeg blir voksen og rik, og kommer ut i full jobb og alt det der, kommer sikkert halve inntekten min til å gå til forsikringer. Akkurat nå derimot har jeg egentlig nok med å betale for å få maten på bordet. For første gang i studielivet mitt skal jeg de neste to årene leve på bare studielånet - det er mye mindre penger enn jeg er vant til, samtidig som det er nærmest umulig å holde noen krisebuffer. Derfor vil jeg jo vite at jeg ikke plutselig går på en skikkelig smell.

Det er tre ting jeg har gruet veldig med den siste tiden:
- er egentlig tingene mine forsikret mens jeg studerer i utlandet?
- vil jeg få en skikkelig skattesmell på utleien av leiligheten min i Stavanger neste år?
- og hvordan i all verden skal jeg klare å sikre at jeg ikke bruker opp hele stipendet mitt alt for fort?? Det skal jo vare i en hel evighet


Så nå har jeg gått noen skikkelige runder med ulike etater, filialer og foreninger. Jeg håper alle og enhver benytter seg av muligheten til å studere, jobbe eller bo i utlandet - og siden dette på en måte er spørsmål som vil gjøre seg gjeldene for flere enn meg, tenkte jeg å dele de o`store løsningene jeg har funnet på dette.



1. Forsikring mens man studerer i utlandet
Jeg ble egentlig ganske overrasket over at DnBNors studentforsikringer ikke kan gjøres gjeldene i utlandet. Heldigvis ble jeg gjort oppmerksom på dette av banken selv, de er egentlig ganske OK sånn sett de som jobber i banken hjemme hos meg. Innen to måneder etter å ha flyttet, måtte jeg altså bytte reiseforsikring. Derfor har jeg akkurat skaffet meg ANSAs forsikring. Denne dekker innboet i leiligheten jeg bor i her nede, samtidig som den fungerer som en vanlig reiseforsikring. Altså kan jeg reise videre på ferie også, og blir jeg syk eller noe slikt kan jeg komme meg hjem.

For å benytte ANSAs forsikringsordning, må man altså være medlem av ANSA (Studentforeninger for norske studenter i utlandet). Man kan tegne forsikringen i et kvart, et halvt eller et helt år av gangen. Hele summen betales i begynnelsen av perioden - noe som jo er praktisk med tanke på bekymringene rundt punkt 3. Et annet alternativ jeg kjenner flere som er fornøyd med, er studentreiseforsikringen til Europeiske. Den kjenner jeg ikke så mye til, men man kan antageligvis finne ut mer om den, dersom man kjenner til en søkemotor som heter Google.


2. Skattbarinntekt fra utleiebolig
Jeg har gått og lurt veldig på hvordan jeg skulle ordne med denne leiligheten min mens jeg studerer i Berlin. Jeg må ærlig innrømme at jeg er ganske så stolt av meg selv som har klart å kjøpe og betale utgiftene for en leilighet mens jeg studerer - og jeg er ganske stolt av å ha klart å beholde den nå også - men det er en del jobb med det. Jobb og bekymringer.

Man må ikke skatte mer enn 28% av inntekten man har av utleie, men alt skal betales på en gang, lenge lenge etterpå. Smellen kommer altså til å komme, og det er bare å spare opp pengene underveis. Det er ganske kjedelig å spare opp penger man aldri kommer til å kunne bruke, men det må til. Derfor har jeg nå opprettet en egen konto i nettbanken hvor pengene blir spart automatisk, slik at jeg vet alt er i orden. Uansett kommer jo ikke smellen til å være så veldig stor da; for selv om leiligheten står i mitt navn er det jo egentlig banken sine verdier - og rentene og avdragene må jo betales selv om jeg ikke bor der. Vil du vite mer om dette, kan du bruke den samme søkemotoren som i stad, og heller skrive "skatteetaten" i søkefeltet.

Apropos forsikringer: man må også skifte fra vanlig innboforsikring til utleieforsikring når man ikke bor der selv. Det ordner banken, så det er bare å si at man vil ha det gjort - så er det i orden.


3. Å sikre at stipendet varer "evig"
Et av målene mine dette året er at jeg ikke skal trenge å jobbe ved siden av masteren her i Berlin. Det betyr altså at jeg for første gang skal leve bare på pengene fra lånekassen. I tillegg blir pengene utbetalt i begynnelsen av semesteret når man studerer i utlandet, ikke hver måned slik som jeg er vant til hjemmefra. Strukturen og selvdisiplinen blir desto viktigere da, kan man si.

Det første jeg gjorde var å få alle pengene langt vekk fra den kontoen jeg har bankkort til. Der står de trygt og betaler faste regninger. Et bestemt beløp blir overført til bankkortet mitt med jevne mellomrom, slik at jeg har råd til de tingene jeg trenger. Jeg har satt opp et budsjett for året der jeg ser hvor mye jeg kan bruke underveis for å få råd til julegaver, studieturer og hjemreiser. Et forholdsvis trist syn, men det er jo realitetene. Jeg har virkelig ikke lyst til å bli nødt til å ta en jobb de siste månedene jeg har på meg til å skrive master.



Slik er det altså jeg har ordnet og kvittet  meg med noen av de økonomiske bekymringene jeg hadde rundt det å reise til utlandet. Håper det kan være noe dere har bruk for også. Også er det viktig at dere ikke tenker på dette som noen fasit da, det gjenstår å se om ikke sparegrisen min blir seende ut som dette til høsten:



Lykke til på reisen!


_____________

2 comments:

Sara said...

flink økonom! også må jeg jo si, selv om jeg selvfølgelig ikke aner hvor meningen min kommer fra, at du har verdens beste bank!

Karen Marie said...

Hehe, jeg er enig ;)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten