Tuesday, November 01, 2011

Sukkerfri kakao

Lager man kakao uten sukker, da kan man drikke så mye man vil! Nesten. Dessuten er det jo så enkelt, at man burde aldri la en god anledning glippe unna. Jeg er utrolig glad i mørk sjokolade, og i anledningen "jeg er i ferd med å bli forkjøla - så jeg fortjener det" har jeg derfor kokt opp en hel liter med helmelk med sjokolade i. Det ble ganske så godt, så jeg har snart drukket opp alt sammen. Sjokoladen hadde 88% kakao, så det må en del melk til før den ikke er for sterk, men det ble kjempe godt.



Dette må til for å få to kopper:

6 dl helmelk
100 gr mørk sjokolade

I tillegg har jeg oppi: 
1/4 ts chillipulver
1/2 ts kanel

...men det er ganske frivillig da. Egentlig er jo alt frivillig, men spesielt det siste med krydderet. Jeg er utrolig glad i chillimokka, så dette minner jo litt om det i smaken. Love it!

Det gjøres altså på gamlemåten:
varm opp melken litt, ha biter av sjokoladen opp i og kok det opp. Smak til med krydder, det skal jo ikke være sterkt, men du bør jo smake forskjellen av det da. Vil du heller ha den litt søtere, kan du droppe chillipulveret og heller ha deler av en vaniljestang, eller litt vaniljesukker i.
Lykke til!





_______________


Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten