Tuesday, December 21, 2010

Årets reklame for Eidsvoll

I det siste har jeg merket en litt rar endring inni meg, jeg kan ikke helt beskrive hvordan det føles, men jeg tror nesten det nærmer seg det amerikanere kaller patriotisme. Jeg er rett og slett i ferd med å bli litt stolt av at jeg kommer fra Eidsvoll. Ikke mindre enn Grunnlovsbygda Eidsvoll. Nå skal jeg ikke begynne å henge opp kommunevåpenet rundt i huset mitt og gå i krig mot andre kommuner eller noe, men i det siste har jeg begynt å være litt stoltere av å svare når folk spør meg hvor jeg kommer fra. Kan hende jeg bor i Stavanger, men der jeg kommer fra - der ble demokratiet født.

Dette var en hemmelig forandring jeg ikke hadde tenkt til å snakke så høyt om, helt til jeg fikk se hva som lå i posten i dag. Neste års brosjyre for Eidsvollsbygningen!


Fin eller hva? Vel, fine brosjyrer har vi jo sett før, grunnen til at jeg legger ut brosjyren for Eidsvoll 1814 her, er på grunn av bildet som er inne i brosjyren:


Det er jo meg! For tre år siden jobbet jeg som guide på Eidsvollsbygningen, og de har tydeligvis ikke glemt meg helt. Det å jobbe som skuespiller og guide der er en av de kjekkeste sommerjobbene jeg har hatt. Takket være tiden der, begynte jeg jo å jobbe på Jernaldergården da jeg flyttet til Stavanger også. Det er kjempe gøy å jobbe som guide, slitsomt, men veldig veldig gøy. Definitivt verdt å prøve, dersom du lurer. Og hvis ikke, er det ikke bortkastet å besøke museumet heller. Det er en vidunderlig plass og det ligger mye historie i de veggene.

Nå har Eidsvollbygningen blitt tildelt en del penger til å pusse opp bygningen og området rundt. Det er jo ikke så mange år igjen før det er 200 år siden grunnloven ble skrevet, og det skal selvsagt feires! Sommeren som kommer blir derfor litt spesiell, siden det skal skje en del arbeid med bygningen etter det. Til slutt tenkte jeg derfor å legge ved åpningstidene deres til sommeren. Sommerteateret varer fra 26.juni til 7.august, men de har åpent nesten hele året. Dette er Eidsvollbygningens åpningstider sommeren 2011:


Er det toppen av latskap å ta bilde av det i stedet for å skrive? Vel, da er det sikkert at det stemmer i alle fall. I tillegg er det sent og jeg skal jobbe som vikar på SFO i morgen. Moralen var: ta turen til Eidsvollbygningen til sommeren, det er definitivt verdt turen. Årets hilsen fra VisitEidsvoll.no eller Karen Marie om du vil.


Thank you, and good night


______________

5 comments:

Morten said...

WOW! Kult! Jeg må få en sånn brosjyre. Tenk, nå kommer bloggen din til å få treff fra alle som søker opp eidsvoll og 1814. du er i ferd med å bli stjerne blant alle skoleelever i Norge og alle turister som vurderer kongeriket som destinasjon! ovnsbakt kylling har for alvor fått en utfordrer. stå på, du er best!

Sara said...

kjendis! :D

Anonymous said...

Hei!
Jeg har søkt sommerjobb ved Eidsvollbygning denne sesongen og skal på intervju snart. Hva slags type spørsmål spurte de deg når du var på intervju for stillingen? Og hvor lenge varte intervjuet?
Jeg hadde blitt sjeleglad for svar!

Karen Marie said...

Heisann,
svar skal du få så klart :)

Jeg husker ikke helt hva jeg ble spurt om i det jeg begynte, men det jeg er ganske sikker på er at de søker etter mennesker som tåler en litt hektisk hverdag - og som er like blide og serviceinnstilte likevel.

Det er lurt å kunne en del om historien rundt 1814 selvfølgelig, men du får en fantastsik opplæring også, så ikke vær redd for at du kan for lite =)
Hvis du lurer på noe mer, får du bare spørre, det er kjempe koselig å bli spurt!

Karen Marie said...

Og hallo: Masse lykke til =)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten