Friday, December 17, 2010

Juksepave, eller ståpåvilje?

De siste ukene har det vært en del oppslag i mediene om hvordan BI-studenter får bedre snittkarakterer enn mange andre. Det har skapt en del debatt også, og jeg forstår godt at folk reagerer. Det høres ganske rart ut at 80 prosent av masterstudentene på BI får A eller B på masteroppgavene sine, men jeg tror faktisk at de har gjort seg fortjent til det.

Det koster deg flere hundre tusen kroner å ta en femårig utdannelse på BI, og du blir stadig gjort oppmerksom på hvor mye penger du investerer i det. Dersom man er som meg - og finansierer disse studiene gjennom lånekassen, får man et studielån på i alle fall 200.000 mer enn en student som tar master på et offentlig universitet. Er det rart at man da bruker mer tid på å gjøre så godt man kan?

Flere universitetsstudenter har tatt tak i meg de siste ukene og spurt meg hvordan jeg kan bruke så mye tid på å gjøre ting selv, når det visstnok er så lett å jukse seg til gode karakterer på BI. Vel da har jeg noe å fortelle deg.

Dette risikerer man dersom man blir tatt for juks på BI,
samme hva slags juks det er snakk om:

1. Alle karakterene dine for gjeldene semester blir slettet
2. Du må betale skolepengene på nytt, dersom du ønsker å ta semesteret opp igjen
3. Det billigste semesteret du kan ta på BI koster 23.500 kroner
4. Du må vente et år før du får lov til å prøve


Tør du da å ta sjansen, så er du passe blåst spør du meg. Og godt er det, man fortjener den straffen som kommer dersom man prøver seg. Det skal ikke lønne seg å ta slike snarveier.

Kjære Karen: her er en liten regning fra oss til deg. God jul!


____________


No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten