Sunday, December 19, 2010

Franske makroner

Det er lite her i verden som er like godt som makroner, og i dag fikk jeg for meg at jeg skulle lære meg å lage mine egne. Og det skulle vise seg å være mye lettere enn jeg trodde! Etter noen runder på google fant jeg noen oppskrifter jeg mikset sammen og endte opp med å lage makroner med sjokoladesmak. De ble helt fantastiske!


Selvfølgelig skal min nyoppfunnede oppskrift på franske makroner deles med verden.

Dette trenger du:

Makronene:
240 g melis
140 g finmalte mandler
3 eggehvitter
2 ss kakaopulver
1/2 ts limesaft
(dersom du vil ha en annen smak, dropper du altså bare kakaoen og blander i en annen smak)

Smørkrem med sjokoladesmak:
100 g romtemperert smør
2 dl melis
2 ss melk
1 ts vaniljesukker
2 ss kakao


Slik gjør du det:

Makronene:
1. Sett ovnen på 140 grader.
2. Kok opp vann, og ha  mandlene i vannet slik at skallet løsner
3. Pisk eggehvitten til den blir helt stiv
4. Knus mandlene slik at flakene blir så små som overhodet mulig
5. Bland inn melisen i mandlene og bland deretter dette sammen med eggehvittene
6. Bland inn kakaopulveret
7. Tilsett limesaften - så blir får de en litt friskere smak
8. Legg makronene i muffinsformer, ca en spiseskje i hver
9. Stek makronene i ca 10-12 minutter

Kremen i midten:
1. Bland smøret og melken sammen
2. Tilsett de tørre ingrediensene og rør godt

Når makronene er ferdige, bør de kjøles i kjøleskapet i minst 15 minutter før smørkremen legges mellom to makroner. Da bør du bli sittende igjen med makroner som ser ut som dette:




Og ser de først sånn ut, da er jeg ganske sikker på at de kommer til å smake himmelsk. Det gjorde i alle fall disse - de første i en lang rekke hvis jeg får det som jeg vil.
PS: Jeg ønsker meg miksmaster


Bon appetit!


___________

3 comments:

Morten said...

Wow! er det sånne du har lagt? imponert! Jeg vil også ha!

Unknown said...

Dei såg himmelske ut !

So no har eg kopiert oppskrifta inn i word, og lagret den under mappa mi oppskrifter ;)


Har store planer om å lage meg ei god oppskriftsbok, kanskje til og med fleire, for har så mange oppskrifter liggende i ei kurv, linker på nettet og lagret i word.

God jul Karen Marie !=)

Karen Marie said...

Oppskriftsbok hørtes ut som en fantastisk ide! Kanskje jeg skal kopiere den i julen? Ikke for å reklamere for min egen blogg eller noe, så vil jeg få tipse om å ta med tacopai i boken, det er helt fantastisk!

God jul til deg også Elise, håper du får en herlig julefeiring <3

Sånne jeg laget ja Morten, hvis du er heldig, så får du smake en dag ;)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten