Thursday, December 10, 2009

Foccacia for nybegynnere

Noe av det aller beste jeg vet er foccacia. Enten som tilbehør til tapas, som sandwich eller til grillings. Søstern til Morten har lært meg å lage foccachia fra bunnen av, ikke at jeg er blitt kjempe flink ennå, men fy søren så mye lettere det er enn jeg trodde! Og det er utrolig godt =)

Dette skal til:

1 pakke tørrgjær
3 dl. lunkent vann
1 ts sukker
1 ts salt
2 ss olivenolje
6 1/2 del hvetemel
---> heve i en time

Putt deigen i en smurt ildfastform,
Hell på olivenolje (kanskje to spiseskjeer),
Dryss på havsalt, rosmarin, basilikum og annet bra krydder du har i skapet.

Trykk små søte hull litt rundt forbi på toppen
Stek den midt i ovnen på 250 grader i ca 20 minutter.
PASS PÅ SAKEN, den blir fooort svidd
(ingen bitre erfaringer med det..)


Mh-m-m...
Både Morten og jeg kan spise Foccacia rett i hånden, men det er super godt med biff og tomat også!


_______


No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten