Tuesday, March 23, 2010

Karens skatte-sparetips!

I dag ble selvangivelsen lagt ut på nett. Alle aviser og blogger er stappfulle av skatteprat, og jeg vil jo ikke være noe dårligere jeg. Som student har jeg jo ikke akkurat noen overflod av penger, så det er et poeng for meg å få mest mulig ut av hver og en av dem. De aller fleste studentene jeg kjenner jobber ved siden av, og gjør du det, er det ingen grunn til å godkjenne selvangivelsen uten videre. Du har garantert penger til gode. Dette er noen tips jeg kan komme med:

Pendlerutgifter: Som student får man ikke skrevet av utgifter til reise i løpet av året, men jobber man på studiestedet utenfor skoleåret, kan man derimot skrive av det. Dette mener jeg: Jeg studerer i Stavanger, men kommer fra Eidsvoll. Når jeg jobber fulltid om sommeren her i Stavanger, kan jeg skrive av reisene hjem om sommeren.

Reiseutgifter 1: Bor man mer enn 1,9 mil unna jobben, kan man få tilbake 1,5 kroner for hver kilometer man kjører. Høres kanskje ikke så mye ut, men bor man på Randaberg eller Sandnes og jobber i Stavanger sentrum tre dager i uken kan det bli en betydelig sum i løpet av året.

Reiseutgifter 2: Tar du et fag et annet sted enn ved den faste skolen, kan dette regnes som en yrkesreise. Hvis du for eksempel tar spesialisering i Oslo, kan du trekke av fly og opphold. Skriv det av, men pass på å kunne dokumentere det.

Restskatt: Hvis du er uheldig og får skattesmell, betal den med en gang. Renten er nesten 4% dersom du utsetter den - for fire måneder. Surt...

BSU: De aller fleste BSU-kontoene blir registrert automatisk. Likevel er det lurt å sjekke, staten elsker at vi sparer i BSU. Har du spart 20.000,- regelrett kaster de opp til 4000 av dem etter deg igjen. Det er gode penger til sommern!

Barnehage: SiS-barnehage er en privat barnehage - skriv det av. 
Fagforening: Jobber du i kommunen eller offentlig, trekkes fagforeningsavgiften automatisk. Sure penger spør du meg, men i selvangivelsen kan du få igjen noe av det.

Veldedighet: Det virker kanskje litt fælt å trekke veldedighet av på skatten, men det er helt vanlig. Betaler du 100 kroner til Røde Kors i måneden, kan du skrive av for 1200 i løpet av et år. Slikt får man penger igjen for!






I tillegg til å skrive av ting på skatten, er mitt aller beste tips å skatte mer enn du vet du kommer til å måtte betale. På den måten ligger du alltid litt godt an. I løpet av året kan det jo dukke opp utgifter man ikke har regnet med, og da passer det dårlig å få beskjed om at man må skatte mer i tillegg. Jeg leverer reserveskattekortet mitt der jeg jobber fast, mens skattekortet med lavest prosent blir spart til den jobben jeg tjener minst på.

Lykke til med sparingen!


___________

2 comments:

Sara said...

tror du jeg drar i land verdens største skatterettoppgave på å ha lest bloggen din om skatt i steden? Forresten kan man også skrive av pensumbøker på skatten! :)

Karen Marie said...

Kan man?? Seriøst? Hva skriver man det av som?

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten