Monday, March 01, 2010

Bilder fra Budapest

Nå har jeg endelig kommet meg hjem og inn i leiligheten, og det er lenge siden sofaen har vært så deilig å ligge utstrakt på. Det har vært en helt fantastisk uke på jentetur, og jeg håper det kan bli mange flere sånne turer. Å være på ferie med mamman sin er ganske koselig, og selv om Morten og jeg var der en måned før, var det som å besøke to helt forskjellige byer. Syntes det var knall å reise til et sted jeg husket sånn ca hvor man skulle gå, og fortsatt husket hva man ville gjøre igjen, og hva man skulle ønske man hadde gjort sist. Og jeg lover dere: det blir mindre avslapping og mer sightseeing med mamman sin - og en god del mer shopping!

Samtidig som det var ferietur, har vi rukket å se en god del mer OL enn jeg er vant til, men jeg må innrømme at jeg syntes det var ganske spennende. Herregud så sinnsyk den derre Petter Northug er når han setter i gang!

Leif var selvsagt med oss denne gangen også, og vi bodde på samme hotell som sist. Han var litt mer høylytt denne gangen enn sist, lille tenåringen! Likevel var de like forelsket i ham i resepsjonen, særlig hun ene som jobber der var like fra seg hver gang vi gikk ut eller inn. Derfor har det selvsagt blitt flere sightseeing bilder med hund fra denne turen også.  Det får dere bare finne dere i, jeg syntes nemlig det er mye kjekkere å stå bak kameraet enn foran. So.. Here we go:

Vi måtte selvfølgelig på Romersk bad igjen! 37 grader i vannet, dagspass for en hundrelapp, og vinservering hvis det skulle falle i smak. Noen som får lyst til å reise til Budapest eller?
 
Inne på matmarkedet i Vaci Utca. De hadde en hel etasje fyllt av boder som bare solgte grønnsaker og ferskt kjøtt. Jeg begynner å forstå hvorfor Europeerne er skuffa over norske grønnsaksdisker..


Ungarns mest kjente rett; Gulasj som nytes best med en kald lokal Dreher pils ved siden av:

En litt trøtt gjeng på Hop on hop off-buss gjennom byen

I Ungarn er de så fan av Michael Jackson at han til og med får stille til valg:


De er også utrolig glade i hunder i Budapest - og bortsett fra en Fridays og en Subway-restaurant, var han med på alt. Derfor presenterer jeg nå: Leif foran kjente ting del 2:

Leif ved kjente monumenter

Men noe av problemet for en liten tass når man har lov til å være med på alt, er at alt også involverer shopping..Jeg har nå lært at det hatet gutter har for shopping, går på tvers av alle raser:


 Forrige gang fant vi en helt fantastisk godtebutikk, da hadde jeg ikke kamera så jeg fikk ikke tatt bilder til senere. Etterpå har jeg vært litt redd for at det ikke var like bra som jeg husket det. Derfor dro vi tilbake denne gangen også, og dette er noe av det vi ble møtt av:

Og hvis du trodde du hadde smakt fantastiske muffins fra før, da bør du ta en titt på dette:

Mh-m-m! Jeg tror kanskje dette er himmelen i mine øyne =)

Siste dagen hadde vi planlagt å bli med en cruisebåt på Donau, men det viste seg at båtene ikke gikk på dagtid i ukedagene. Da bestemte vi oss for å gå til parlamentet en tur, noe det heller ikke ble noe av, der var det nemlig EU-konferanse. Med sikkert fire tusen bevæpnede soldater turte jeg ikke akkurat å ta bilde av det, men rett nedenfor parlamentet var et minnesmerkene som gikk mer inn på meg enn noe annet jeg kan huske. Sko i normal størrelse etter barn og voksne som mistet livet på slutten av krigen:


Det har vært en fantastisk tur, og nå som jeg sitter her og ser på bildene, skjønner jeg det er en tur jeg kommer til å huske lenge. Takk for turen mamma! Den beste julegaven jeg kunne fått =)


_________

5 comments:

Therese said...

så søt Leif har blitt! Kan nesten ikke vente til i morgen for å høre om turen :)

Linn Therese said...

Fantastisk! And I love Fridays!

Karen Marie said...

Ah, bare å stålsette seg ;) hehe.. var en knallbra uke altså!

Hehe, jeg elsker også fridays, men på den i budapest elsker de tydeligvis ikke Leif :/

Sara said...

jeg vil til budapest med mammaen min!

Karen Marie said...

Ja! Ta henne med =)
Det er en herlig by å reise på mor og datter-tur til!

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten