Monday, November 29, 2010

Hva skal du bli når du blir stor?

Nå er det visst snart bare et halvt år igjen av bachelorgraden min, og det er på tide å begynne å tenke på fremtiden og alt det der. Hva gjør man når man er ferdig med en bachelor? Folk rundt meg har så mange gode løsninger på dette: noen skal reise jorden rundt, noen skal begynne i drømmejobben, noen skal ta opp fag og begynne på NHH og andre skal begynne på fancy mastergrader i et eller annet utland. Selv er jeg mest fristet av det siste, men jeg aner ikke hvilke kriterier jeg egentlig skal velge ut fra.

Jeg vet for eksempel ikke egentlig hva jeg har lyst til å jobbe med. Herregud, så misunnelig jeg er på de som har visst akkurat hva de ville bli siden ungdomsskolen. Da jeg var yngre, hadde jeg en i klassen min som visste at hun skulle bli arkeolog fra den dagen jeg møtte henne. Hun er snart ferdig utdannet med master og det hele, og kommer nok for alltid til å forbli helten min. Livet må være så mye greiere bare man vet hva man vil her i verden. Da kan man jo faktisk finne ut hva som kreves for å lykkes - og jobbe hardt for å nå nettopp dit.
Alt jeg vet akkurat nå, er at jeg ikke kan se for meg å dra noe sted uten disse to...

Vel, jeg har vel strengt talt funnet ut at jeg vil fortsette å studere. Grunnen til at jeg har bestemt meg for det, er fordi jeg syntes studiehverdagen min akkurat nå er ganske bra, og fordi jeg syntes tanken på fulltidsjobb er utrolig skremmende. Så, hvor og hva jeg vil? Jeg aner ikke hva jeg vil bli, og man kan kalle seg markedsfører uten å ha formell utdannelse.Derfor tenker jeg at det lureste jeg kan gjøre - er å studere noe jeg syntes er innmari kjekt, som samtidig gir meg formell kompetanse innenfor et eller annet.

Jeg har endt opp med noen gode alternativer, alle tilbyr studier innenfor markedsføring - eller strategi, som etterhvert har vist seg å være favorittfagene mine. :

1. Berlin School of Economics and Law
2. London Metropolitan
3. University of Birmingham
4. Handelshøyskolen BI
5. Columbia University - New York
6. Handelshøyskolen i Stockholm

Det er så mange avveininger som må taes, og tiden er tydeligvis i ferd med å renne ut. Hvor er det egentlig jeg vil, og hva venter på meg der?

Markedskommunikasjon i London og shopping til jeg dør?

Master i strategi i Berlin og gatefestivaler med herlige mennesker?

Markedsføring i New York, drømmebyen å markedsføre mot Big Spenders?

Det er mye å bestemme seg for, og det er ikke bare meg som skal overbevises. Samme hva det blir til, er det i alle fall en som har gjort det klart hva han mener. Hvor enn jeg reiser, vil Leif gjerne holde av en plass i kofferten:





___________

3 comments:

Rebecca Malin said...

Du er jo langt på vei :) Og jeg går selv med en liten drøm om å bli londonstudent.. :)

Therese said...

jeg stemmer for London met, med at du tar et friår ;) Du vet at du kan lage din egen studiekatalog og få sendt den på mail :) det hat nemlig jeg gjort, og med deg i tankene har jeg da laget en med markedsfag i også :p så jeg kan godt videresende den til deg ;)

Karen Marie said...

London høres ganske ålreit ut ja, men det er fryktelig dyrt å bo der da. Jeg vil definitivt se brosjyren Therese, har du informasjon om den masteren i markedskommunikasjon også?

Holder nok på å tippe over mot Berlin ser det ut til. Det er jo kort vei derfra til Praha da ;)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten