Wednesday, November 10, 2010

Livet som hundeeier

Jeg blir ofte spurt om hvordan det egentlig er å ha hund som student. Hva kreves å ha en hund, hvorfor skaffet vi oss hund mens vi studerer, hvordan påvirker det egentlig hverdagen vår? Veldig få kan egentlig svare skikkelig godt på det, og dette er viktige spørsmål å få svar på før man skaffer seg hund. For dessverre hører man stadig om folk som skaffer seg hund og finner ut at de ikke har tid likevel. Selvfølgelig kan det skje ting underveis som man aldri kan forutse, men jeg tror faktisk at mange ikke aner hvilket ansvar de tar på seg når de kjøper seg en firbent liten krabat.

Først av alt må jeg få si hvor glad jeg er for at vi er to stykker som deler på det ansvaret det er å ha en hund. For det er kjekt med hund, men jeg har jo et liv ved siden av som jeg også vil få mest mulig ut av. Jeg har slitt litt med å finne ut hvordan jeg skulle svare på dette med tiden Leif trenger. Jeg har valgt å svare på noen av de spørsmålene jeg har fått hver for seg, og skal prøve å gjøre det uten å gjenta meg selv alt for mye.

Hvor mange turer trenger en hund i løpet av en dag?
- Vi går tur med Leif ca fire ganger om dagen. Mellom femten og tjue minutter om morgenen med en gang den første av oss står opp, ca en time når vi kommer hjem fra skolen eller jobb, en tur på femten/tjue minutter etter middag og en kort tissetur før vi legger oss. Dersom vi står opp med lange mellomrom, får han en tissetur til før sistemann går. Har en av oss fri hele dagen, går denne ut ca hver fjerde time. Slik forsikrer vi oss om at han ikke har noen uhell. Det sies at mopser aldri blir helt stuerene, og vi er litt redde for at dette gjelder Leif også.

Vi prøver å gå en skikkelig lang tur med Leif en gang i løpet av helgene. Dette kan for eksempel være rundt Stokkavannet (ca 8 km) eller Godalen-runden (ca 10 km). For en liten tass som Leif er dette ganske så langt. Vi merker faktisk på ham at han er støl i flere dager etterpå.

Hvor lenge er dere ute med hunden deres på en vanlig hverdag?
- Vi prøver å ha Leif ute i frisk luft i mellom halvannen og to timer hver dag. Leif er utrolig utålmodig, og han elsker å leke - det er det deilig å gjøre noe med utendørs. Morten leker masse med Leif, mens jeg liker best å gå litt lengre turer. Det tror jeg passer energibomben Leif ganske bra, for dagene hans blir jo ganske varierte på den måten.

Hvor lenge kan hunden være alene?
Jeg vet ikke hvordan en normal hundeeier egentlig er, men de fleste voksne mennesker jobber fulltid, og er på jobb i ca 8 timer hver dag. Dette betyr at dersom de har hund, og den er hjemme mens eierne er på jobb, tåler de fint ni timer på egenhånd. Leif er oftest alene hjemme i syv/åtte timer, men lenger syntes jeg ikke er noe kjekt. Det sies at hunder ikke har noe tidsperspektiv, men jeg får dårlig samvittighet uansett hvis det går lenger tid enn det. Stort sett ligger han på akkurat samme sted i akkurat samme stilling når jeg kommer hjem fra skolen, så åtte timer går helt greit. Nydelige vovven..

Hvordan er det å skaffe seg hund mens man studerer?
- Det å skaffe seg hund mens man studerer mener jeg er lurere enn å få den når man er nyutdannet og nettopp har fått seg jobb. Når man skaffer seg valp, trenger hunden utrolig mye tid og oppmerksomhet. Jeg tror det er mye lettere å legge opp dagen mens man studerer enn når man jobber fulltid. Når man er i jobb, er det ikke bare bare å bli hjemme dersom noe skulle skje med valpen. Dersom man studerer, kan man jo lese senere på dagen.

Det å måtte gå tur med hunden er dessuten et fantastisk avbrekk i eksamenstiden, hodet blir ofte mye klarere etter at man har beveget seg ute i frisk luft et kvarters tid. Innimellom tar jeg med meg Leif på skolen hvis jeg vet dagen kommer til å bli lang. Det kan hende jeg kan sitte stille i fire timer, men hodet fungerer mye bedre hvis man tar noen gode pauser innimellom.

Hva gjør dere med hunden hvis dere skal studere i utlandet?
- Vi vurderer å flytte til utlandet for å studere neste år. En ting skal være klart: jeg drar ingen steder hvis det betyr at jeg må selge hunden min. Leif er som en baby, og de som kjenner oss litt, vet at vi allerede har strukket visse grenser for hva vi er villige til å gjøre for ham. Reiser begge utenlands neste år, så blir Leif mest sannsynlig med oss dit.

For noen virker det rart å skulle ta en hund med i betraktningen når jeg velger studiested, men Leif har pass og alle vaksiner og behandlinger som trengs for å reise i Europa og i Nord Amerika. For meg er det en av de stedene det må bli uansett, siden jeg studerer markedsføring. Dessuten er han nesten like viktig i livet mitt som Morten er. Det er de to som skaper balanse i hverdagen min - det er klart jeg vil ha dem med meg hvis jeg bor et annet sted også.

Hvor gjør dere av Leif når dere skal på ferie?
Så langt har vi vært utrolig heldige hver gang vi har skullet ut å reise. Vi har mange fantastiske venner, og to sett med foreldre som har sagt ja til å passe ham når vi har spurt. Til nå har vi jo bare reist på helgeturer eller fire dagers turer, så vi får se hva vi gjør hvis vi vil på lengre turer etterhvert. Jeg er ganske bestemt når det kommer til Leifs rolle i livene våre. Det skal ikke være slik at vi ikke kan oppleve verden fordi vi har fått oss hund, men i og med at han betyr så pass mye for oss, syntes jeg han fortjener å ha det så bra som mulig mens vi er borte.

Jeg er litt skeptisk til å sette hunden min på kennel, fordi jeg har hørt så mange skrekkhistorier, men jeg går ut fra at man kan finne noen gode dersom man bare setter seg litt inn i det. I tillegg finnes det etterhvert flere som driver enmannsforetak rundt omkring som tar betalt for å ha hunden hjemme hos seg. De tar med hunden som en del av livet sitt. I Stavanger er et av de firmaene Stavanger Petsitters, og hun som driver det skal visstnok være veldig flink. Problemet er at ferien plutselig koster flere tusen kroner mer enn den ville gjort dersom man bare betalte for fly og hotell. Dette er også noe man må huske på før man skaffer seg hund.



Med alt dette i bakhodet, må jeg jo få si at det å skaffe seg hund er noe av det beste vi har gjort. Det er mye ansvar og en del jobb, men det er definitivt verdt det. Ingen dager er like med Leif, og vi får så utrolig mye gratis moro. Jeg håper dette gir svar på noe av det dere vordende hundeeiere lurer på, og at avgjørelsen blir litt lettere å ta.

Lykke til!


___________

3 comments:

Sara said...

jeg vil kunne ta med ponnien på skola også! :D

Karen Marie said...

Ponny på skolen?
DET hadde vært stas det!

Nina said...

Eg vil og ha vovve!!!!!

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten