Monday, November 02, 2009

Dagens tilstand

Etter å ha lest det siste innlegget i bloggen til Maria har jeg sittet og lurt litt for meg selv.. Sikkert litt fordi jeg ellers hadde vært nødt til å sette meg ned og lese pensum, men også fordi det er noe å tenke over.. Når man først man tenker seg om.

I dag, har vi blitt utrolig avhengige av ting som for å gjøre andre ting enklere. Håper du vet jeg ikke prøver å henge deg ut da Maria, men jeg bruker deg som mitt o- store eksempel. Litt av en ære, hehe.. Maria og kjæresten trener ganske fast på Sats, noe alle egentlig burde gjort. Der eller et annet sted om de ønsker det. Og som nesten alle jeg kjenner - når jeg tenker meg om, bor de et stykke unna Sats, et så pass langt stykke (tror jeg) at det er mest praktisk å kjøre bil til treningssenteret. Kjempe mange jeg kjenner går på treningssenteret for å gå på tredemølle eller spinning. Da jeg bodde rett ved SIS for et par år siden, pleide jeg også å betale for å gå på spinning. Selv om det fantes en herlig sykkelbod i første etasje. Jeg kunne sikkert fått låne en av syklene gratis hvis jeg bare hadde spurt. Kjøre til tredemølle, betale for sykkel.... Nå trener jo de fleste etterhvert en del annet også, men poenget er at vi betaler for noe man kan få nesten gratis et annet sted.   Trener man flere ting, får man jo mer igjen. Treningssenter er herved legalisert.

Men hva er det som gjør at Toro kan tjene penger på å selge en pose med hvit saus til 15 kroner? En pose med hvitt stoff man tar i en kjele, for så å tilsette smør og vann. Hallo? Hvitt stoff, vann og smør? Hvit saus; Mel, vann og smør? Hva skjedde der egentlig?

Innimellom skal jeg ærlig innrømme at jeg er ganske fornøyd med at ting blir enklere og enklere, men hva hadde skjedd dersom strømmen gikk inne i leiligheten min en kveld? Det finnes ikke akkurat noen annen måte å produsere varme på, eller en kost til å fjerne støv med dersom jeg ikke hadde hatt støvsugeren lenger.  Skremmende tanke.. Lurer på om jeg blir nødt til å fikse et ekstra lager med stearinlys, sånn i tilfelle..

6 comments:

Maria said...

Hehe, se (for)svar på bloggen min;)

Men jeg er veldig enig i det med Toro-posene! Min kjære er heldigvis kjempeflink til å lage gode sauser fra scratch, og det skal jo ofte ikke særlig mer til enn rømme, kanskje litt maisenna og ønsket krydder ++. Så 15 kr. for en pose med mel og vann er ganske drøyt, når man tenker på kiloprisen på mel! Vi prøver generelt sett å unngå mest mulig ferdigprodukter, pluss at da vet man akkurat hva som er i det ferdige måltidet:)

Vi får prøve å tenke på hvordan de løste ting som varme, lys etc. for noen tiår og århundrer siden, og la oss inspirere av det av og til! -Levende lys ER jo veldig koselig:)

Karen Marie said...

ja, jeg kan nesten ikke tenke meg noe koseligere enn levende lys :) likevel har jeg stearinlys alt for sjelden...

Maria said...

Jeg har et relativt høyt forbruk av stearinlys, særlig nå på høsten! Elsker spesielt duftlys, av typen kanel, kaffe, vanilje, mulberry.. Det er så høst!

Forresten, nå som vi er inne på temaet "dyre ting som kan gjøres utrolig mye billigere hvis man tenker over det": når du setter i en ny støvsugerpose, putt en vaniljestang (fåes kjøpt i små poser i krydderhyllene på de fleste matbutikker, i hvert fall Meny og Ica tror jeg) i støvsugerposen, for å spre en naturlig, mild og diskret vaniljeduft i hele huset/ leiligheten når du støvsuger! :) (I be one of Martha's greatest fans...)

Karen Marie said...

wow, fungerer det? høres jo mye bedre ut enn den gammel-leilighetslukten som kommer til vanlig.. eg som har byttet pose akkurat nå i dag.. blir nødt til å støvsuge masse fremover da, sånn at jeg får prøvd det så fort som mulig :)
very nice! me want more martha moments!

Maria said...

Har faktisk ikke rukket å teste det ut selv ennå, men har stor tro på det:D Jeg vet, den damen er fantastisk! Litt finansielle indiscretions til tross...

Anonymous said...

det jeg var ute etter, takk

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten