Monday, January 18, 2010

Karens sunnhets-sparetips!

Jeg er jo student, så jeg har innsett at for å kunne spare penger til "the after life", må jeg følge med litt for å kunne leve det livet jeg vil samtidig. Syntes ikke sparing bør gå utover hverken helsa eller det sosiale, men jeg har som mål denne våren å spare minst 2000 kroner hver måned, noe jeg håper skal gå relativt smertefritt. Mange kommer med klisjèsparetips, og de er jo ganske effektive for så vidt, men dere trenger kanskje ikke lese restemiddag, busskort, sparekonto og BSU flere ganger? Likevel er det flere enkle triks for å unngå at sparegrisen skal bli seende ut som denne:


Her er noen av de tingene jeg gjør for å klare å spare:

- Jeg jobber ca 20 timer i måneden, syntes det er litt lite pengemessig, men jeg er først og fremst student. For meg er jobb en måte å ha råd til å gå på skolen og jeg kommer ikke til å gå glipp av en forelesning for å tjene mer penger. Selvfølgelig stiller jeg opp hvis det virkelig er behov for det, men Bodil, sjefen min, vet hvordan jeg ser på det, og heldigvis respekterer hun det. Samtidig er det gode muligheter for å jobbe mer om sommeren. Godt å være ansatt i staten ;-)

- Jeg har tre (fem) kontoer jeg bruker aktivt. Mange tror det koster penger med flere kontoer, men så lenge du er programkunde i en av de store norske bankene, koster det deg ingenting å opprette de kontoene jeg har. Jeg har: En brukskonto med bankkort, der har jeg ca 1000 kroner med mindre jeg har planer om noen store innkjøp. Særlig etter at noen rappa lommeboka mi har jeg blitt veldig obs på det, for hvis noen plutselig får tak i koden, mister jeg ikke såå mye penger. Samtidig har jeg råd til å gå på kafe med venninner, men er nødt til å tenke meg om hvis jeg skal på shopping. Hvis jeg skal ha noe, må jeg jo aktivt overføre sparepenger.. Altså har jeg også en sparekonto hvor sparepengene står. En regningskonto,  dette er favoritten min. Ikke fordi jeg liker regninger, men fordi jeg hver måned setter inn litt mer penger enn jeg tror trengs til regningene, og de trekkes automatisk. Samtidig stiger summen litt til den dagen noe uforutsett dukker opp. I tillegg til disse sparer jeg i BSU og Morten og jeg har en felles konto (herregud, snakker vi etablert??) til utgiftene med Leif. Føler det blir litt tryggere å ha hund, når vi legger av litt penger når vi kan. Hadde aldri taklet å stå hos vetrinæren og måtte avlive Leif fordi jeg ikke hadde råd til å operere ham hvis han ble påkjørt for eksempel. Denne har vi hatt god bruk for allerede kan man si...

- Jeg inviterer venner hjem så ofte jeg kan. Ikke at man skal spare på vennene sine, men jeg har en lei tendens til å svi av en del penger de gangene vi "bare skal på kafe". Det er jo kjempe hyggelig det, og herregud, noen ganger må man jo kose seg! Jeg er sikkert på kafe en gang i uken, og det skal jeg fortsette med, men etterpå blir det fort lunsj... kake... litt diverse shopping.... Hver tirsdag har jeg og venninnene mine jentekveld enten her eller hos Nina, vi lager mat sammen, kake, eller smoothie i morgen og det er definitivt favorittdagen min.

- Jeg handler på tilbud. Ja, innimellom blir jeg nesten en freak på akkurat det. Ikke fordi jeg elsker å kjøre fra butikk til butikk. Føler meg ofte innmari weird når jeg står i kassa og skal betale, men det gjør faktisk at jeg kan spise det jeg har lyst på og bruke de produktene jeg vil med de pengene jeg er komfortabel med å bruke. Når jeg kommer ut i full jobb, eller tjener mer enn nå, er det kanskje ikke noe å tenke på, men akkurat nå er jeg nødt til å gjøre det. De aller fleste store butikkjedene ligger dessuten i gangavstand fra leiligheten min, så det handler om å gidde for min del.

Med regninger som denne, kan man likevel leve godt altså! Denne uken har f.eks. Ica 30% på mange nøkkelhullprodukter. Deriblant grønnsaker, edelgris og kyllingfilet. Jeg har jo selvfølgelig vært der allerede. Der kjøpte jeg blant annet disse:

Det hadde aldri i verden lønt seg å kjøpe svinekjøtt og kyllingfileter og fyllt kjøleskapet med det, men når det er på tilbud, tar jeg med noen ekstra esker, skjærer opp filetene og fryser de i poser som tar null plass i frysern. Da blir det seende omtrent slik ut:

Tjue sunne middager til 12 kroner stykket.
Klar for frysern, og det kan kastes rett i pannen når man er sulten.

Hvis man følger med litt på tilbudene, kan man spise sunn middag hver dag hvis man vil, og likevel ha matutgifter på 300/400 kroner i uken. Mine er nok på litt mer, men nå er det jo ofte to som spiser her da. Både fordi det er koselig, og fordi det er mye kjekkere å lage mat når noen kan si hvor flink man har vært :p Nå har jeg handlet mat til denne uken, og lagt masse bra i frysern. Mens man spinker og sparer kan likevel kjøleskapet og frysern se ut som dette:

Kall meg freak hvis du vil, men jeg er i alle fall ikke sulten..

3 comments:

Sara said...

jeg puttet akkurat 850 kr i sparegrisen min, og den står bak gardina sånn at jeg forhåpentligvis bare glemmer det til jeg har en leielighet å kjøpe møbler til. Nå skal jeg ringe deg, siden jeg ikke fikk tatt tlf i sta ;)

Nina said...

Tirsdagsjentekveld e absolutt favorittdagen min og :D

Gla i deg! KlemKlem

Karen Marie said...

hehe, ingen leilighetsshopping nei :p sparings er bra :)

i dag skal vi lage maassse kjekke ting Nina, glær :)

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten