Sunday, January 17, 2010

Om mennesker og slikt


Anyone Else But You - Michael Cera and Ellen Page


Herregud, noen ganger blir jeg bare sentimental. Hvor avhengig er det egentlig greit å bli av en annen person? Eller valp da, om du vil. Sitter og ser på bilder fra Ungarn, og innser hvor utrolig heldig jeg er som har Morten og mopsen min Leif. Setter jeg egentlig nok pris på dem?

Denne julen var jeg hjemme og feiret med den nærmeste familien min, personer jeg ofte tar litt for gitt. Ikke at jeg ikke setter pris på dem, men de har alltid vært der. Aldri sviktet eller forlatt meg. Jeg er priviligert. For julen blir antagelig aldri den samme igjen når jeg ikke lenger har mulighet til å feire sammen med dem lenger. Noen forandringer skulle man gjerne vært foruten.

500.000 mennesker fryktes omkommet på Haiti. Mennesker som rett før jordskjelvet levde de vanlige livene sine og ante fred og ingen fare. Her sitter jeg i Stavanger i leiligheten min og kan lese om det på nettet. Livet er så sinnsykt tilfeldig.

Hvordan kan noen mennesker leve som meg, mens andre graver i ruinene av sine egne hus på andre siden av jorda - uten at jeg kjenner noe av det på kroppen? Jeg skal til å legge meg i en queen-size seng, bli vekket av iPhonen min, stå opp og gå på skolen. En helt vanlig dag, ingen forandring.

Jeg skal bli bedre på å stille opp for folk. Si ifra at jeg tenker på dem.
For det er ingen garanti for at de er der i morgen.


_______

4 comments:

Sara said...

fryktelig sant, og jeg tenker det så ofte sjøl, før jeg dessverre glemmer det igjen. MEN da er det bra at du minner meg på det :)

Karen Marie said...

i do my best! du er forresten er av de jeg er glad i!

Thomas said...

Helt enig! Man kan aldri ta folk rundt seg forgitt... Jeg skal virkelig bli flinkere til å fortelle mennesker rundt meg hvor mye de betyr for meg assa. Der har man kanskje et nyttårsforsett ja...? :)

Karen Marie said...

ja, sant nok! men nyttårsforsett har en lei tendens til å bli gamle i februar.. jeg liker bedre å bare bestemme meg for ting.. hum.. vanskelg det der.. men det fungerer jo for noen?

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten