Saturday, June 25, 2011

Hvordan friterer man egentlig noe?

Jeg har alltid blitt så imponert over folk som klarer å fritere ting, det har vært et sånt triks jeg aldri har vist hvordan man gjør. Vel, det var før: for nå har jeg lært meg det, og det er jo kjempe lett. Og ting jeg har lært å lage og får til, som i tillegg er enkle, det deler jeg selvsagt på bloggen.

Jeg har lært meg å fritere scampi, og det første som må gjøres, er å koke dem, dersom de er råe. Deretter kan man godt marinere dem litt i sursøt saus, dersom man vil ha litt smak i dem. Når det er gjort, begynner "morroa".


Dette trenger du:
- noe å fritere
(scampi, kylling eller noe annet godt)
- mel
- egg
- bakepulver
- litt pepper
- olje til steking
(de lærde anbefaler rapsolje, vi brukte olivenolje og det gikk helt fint)



Slik gjør du det:

- Pisk eggene i en bolle
- Bland mel, bakepulver og pepperet i en annen
- Kok opp oljen

- Dypp scampien i egget først
- Deretter dypper du det godt ned i melblandingen
- Slipp scampien ned i oljen og la den ligge til den flyter opp
- Legg den ferdige scampien på papir, eller noe annet som lar den overflødige oljen renne av
- Ferdig!


Disse ble brukt til å lage sushi, og hvordan du kan lage det, kan du lese om her

Fritert scampi er da ikke rå sånn som ting som er i sushi skal være vil noen si, men som alle sjømenn vet så betyr sushi "med ris", altså kan det inneholde akkurat det du har lyst til at det skal inneholde utover selve risen. Scampi er kjempe godt i sushi, så lenge du har nok krydder på. Lykke til!


_________


No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten