Monday, February 01, 2010

Okey.. Hva er det med Avatar?

På forhånd må jeg bare få unnskylde til alle dere som elsker denne filmen, men nå begynner jeg å bli mektig lei av at alle skryter Avatar opp i skyene. Jeg har sett den på kino, jeg hadde 3D-briller på, jeg var forholdsvis opptimistisk på forhånd, men ble ikke særlig imponert. Det var så mange som snakket så sinnsykt mye om den på forhånd, og ikke bare sånn.. "hum, jeg syntes den Avatarfilmen virker bra," men de virkelig anbefalte den som om den var like bra som Ringenes Herre. Akkurat det er faktisk en god sammenligning, for hele sluttpoenget i den filmen er jo det samme. Noen kjemper mot en ond makt - og skogen kommer de snille til unnsetning.

Greit, jeg skjønner at filmen er veldig bra laget. Det er kult at den er i 3D og den har fine farger. Utover det kan jeg ikke si jeg skjønner hvorfor folk liker den så godt altså. Artig at de siterer Bush i talen, men den passer jo ikke inn. "We must fight terror with terror?" De skal jo jage vekk de snille innbyggerne og rive treet deres. Ja, det er noe av det samme som skjedde i Irak, det er et sleivspark i den retningen, men i filmen er det helt overflødig.

Nå skal jeg ikke legge skjul på at jeg er ganske skeptisk til Science fiction, animasjons og tegnefilmer. Likevel tror jeg ikke det hadde hjulpet noe om den var laget med vanlige mennesker, for det er historien jeg følte meg mest lurt av. Vi har jo sett hele settingen før. Alexander den Store, Ringenes Herre, Troja.... Det er en grunn til at de ikke har laget flere sånne på noen år. Det er oppbrukt, det eneste som er nytt er at de har blandet inn litt av historien om Pocahontas også.

Terje overtaler meg til å gi Avatar en sjanse, mens han inntar en bit av den Sushien som bare lå i esken og gledet seg til å gi meg matforgiftning hos Maria en time senere.

Quote Terje: "Seriøst Karen, det er en sinnsykt bra film. Jeg tror du kommer til å like den, for den er ikke sånn som andre Science Fiction-filmer, den har en ordentlig historie. Den handler om en krig på en annen planet der det er humanoids..."

Egentlig burde jeg vel kanskje skjønt at noe skurret allerede der..


En humanoid stirrer på en annen

Helt alvorlig da, hvordan kan en film med Humanoids bli bra?

Morten på vei inn på kinoen. Bra med Avatar på kino i Ungarn: de har mega king size popcorn, dette er første gang jeg har opplevd at Morten og jeg ikke orket alt sammen.

Leif var åpenbart preget av at han måtte være hjemme hos Emiilia og Lise Marie mens vi var på kino...


Nå som jeg har fått blåst ut litt irritasjon, skal jeg snart gå og handle taco på Ica. Der har de nemlig tilbud på Santa Maria produkter denne uken. Wuhu! Morten og jeg skal lage, og så skal vi se på Svenske Hollywoodfruer. Kom ikke her at det er ironisk at jeg skal se dårlig TV3-reality i samme innlegg som jeg klager over Avatar. Jeg vet det er "veldig spesielt", men når man setter på TV3 vet man jo at det er dette man får. Går man for å se en "film du aldri har sett maken til", da fortjener man bedre enn den der..


________

No comments:

Andre blogginnlegg

Related Posts with Thumbnails
Blogglisten